Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-13, 09:46   #1
Alpha Alpha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 41
Nån som har testat Klädskolans kurser?

Jag tänkte jag skulle försöka mig på att göra lite egna mönster, framför allt till barn. Jag har sytt lite innan, men inte gjort några egna mönsterkonstruktioner.

Nu undrar jag om någon har testat Klädskolans distanskurs? Är den bra? Begriplig? Prisvärd?

Andra tips på bra kurser på kvälls-/helgtid eller distans?
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 12:33   #2
Solero Solero är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 4
Klädskolan

Hej
Jag har gått klädskolan - eller ja - jag håller på. Har inte avslutat den helt än.
Kurserna är från 70/80-talet och därmed är kläderna man gör ganska omoderna. Och det var för mig väldigt omotiverande. Trots detta är det ju ändå bas-kunskaperna man lär sig och det är bra. Man får välja vilka alster man verkligen syr upp.

Instruktionerna är tydliga och bra men jag vet inte om jag tycker den var prisvärd med tanke på att de inte är uppdaterade på 20-30 år. Jag skulle nog rekommendera nån kurs på typ medborgarskolan eller liknande (om de har några). /Åsa
Solero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 14:40   #3
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Pattern maker

Det är ett dataprogram som man kan skriva sina mått och välja vad man vill ha. finns även till barn. Läs mer på http://www.patternmaker.com/

Jag gillar programmet, den version jag har heter delux och för mig är den bra, jag kan ändra i mönstret osv.

Finns möjlighet att prova i 30 dagar...
Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 15:07   #4
Alpha Alpha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 41
Å, tack för era bra svar!
Ska kanske sikta in mig på -medborgarskolan då. Tyckte nog att Klädskolan var rätt dyr. Och jag hade nog gärna testat med barnkläder först, eftersom det går åt mindre tyg då!

Hur funkar Pattern maker? Jag har kikat på det förut. Lär man sig på att använda det? Gör man mönster som man till fullo kan kalla sina egna? Det skulle vara så roligt att göra helt egna till ungarna!

Vet du vad Pattern Maker kostar, Junia-Nanne? Har du testat och gillar det??
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 17:15   #5
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Delux kostar 99$ Jag tycker om det för det blir precis efter dina mått. Man kan mixa lite med det så kan man få det som man själva vill.
Barn storleken är för tillfället från 2-6 år kanske lite större.
Jag syr till Moa som är 10 år och lite rund då anv jag dammönster och fixar till det lite.....

Jag har provat proffs men hann inte lära mig allt under de 30 dagar man fick prova det.
Jag gillar deluxen...
Tror att man kan uppgradera om man vill.

Om det är flera som har pattern maker skulle jag kunna göra en kurs steg för steg och sen kan ni själva prova er fram och leka med det...
Anne-Lii
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 15:56   #6
Frillan Frillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 14
Har någon provat pattern master boutiqe

Det finns ett mönsterskaparprogram från wildginger.com som heter patternmaster boutiqe. har någon provat det? Jag funderar på om jag kanske ska skaffa det. Det kostar 200usd och verkar vara ganska avanserat.
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 19:17   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Eller testa med Garment Designer som du hittar här:
http://www.cochenille.com/garm.html

Det är hyfsat avancerat genom att själv kan forma om plagg genom att dra punkter på mönsterdelen. Dessutom är det ett av de mer lättanvända programen med en mycket bra manual till. Ladda ner en demo av flera program och prova dem. Brukar vara ett bra sätt att få en uppfattning om vad man kan tänkas trivas med.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:15   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Liksom alpha undrar jag om man med dessa program kan skapa sina helt egna mönster. Jag antar att det är en juridisk fråga, men ni som använt programmen kanske har en idé om om de färdiga mönstren blir en variant av programmens skapelse eller om de blir mina som jag gjort från grunden och alltså kan ha copyright på. Jag kan tänka mig att betala för ett program, om det gör att jag får ut egna mönster av det, men om det snarare är så att jag får varianter på andras mönster (som alltså inte blir min copyright) så får det nog bli att jag ritar för hand istället.

Alltså, är programmen att betrakta som någonting som tillverkar mönster efter mina mått eller som någonting som är ett verktyg för mig att tillverka mönster efter mina mått med (i klass med den penna och sax jag använder när jag konstruerar för hand).

Någon som har en idé?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:39   #9
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Tips; Folkuniversitetet har kvällskurser.
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons