Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-30, 19:52   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Workshop i BH-sömnad i Göteborg

Inte många har väl missat Alvans tjusiga BH:s och önskat att man besatt hennes sömnadskunskaper?

Jag skulle gärna lära mig att sy BHs som passar perfekt men jag kommer liksom aldrig igång... Undrar om det finns någon mer än jag i Göteborgstrakten som skulle tycka det var roligt med en gemensam workshop i BH-sömnad, där vi hjälper varandra till förhoppningsvis lyckade resultat!?

Där jag bor finns en mycket bra lokal att hyra, med gott om plats för tyger, symaskiner och annat, och där workshopen skulle kunna hållas.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 21:26   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag är mycket inresserad. Skulle vara väldigt roligt.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 12:27   #3
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Helt klart intressant. Kommer det vara med någon som kan sy behåar då?
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 14:49   #4
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Hej,

Jag bor visserligen i Stockholm men jag har sytt bhar och andra roliga underkläder under flera år och det skulle vara kul att komma ner någon helg och byta lite erfarenheter. Var i närheten av Göteborg bor ni?
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 17:18   #5
Elena Elena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 13
Hej!

Jag kan rekommendera er som vill lära sy underkläder att gå en kurs hos Laila Andersson på Hisingen. Hon har en stor kurslokal, massor av fantastiskt fina tyger och spetsar till BH och trosor och alla tillbehör.Hon har många modeller uppsydda som man prova så att man får en rätt modell. Laila hjälper till att ändra mönstret om det behövs.

Kurserna är på 3 tillfällen och då hinner man sy trosor och BH. Hon har kurser såväl kvällstid som på helger. Laila har tyvärr ingen hemsida men hennes företag heter: LMA Tygimport och telefonnummer är: 031-229297. Jag kan verkligen rekommendera denna kurs. Vi är många som gått den och som inte kan tänka oss att köpa underkläder igen när man kan sy måttbeställt.
Christina
Elena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 19:26   #6
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Tanken med en workshop är bland annat att priset för hela kalaset blir så mycket lägre... Hyra av den lokal jag tänker på kostar runt 400kr för en dag, och blir man då några stycken så är ju kostnaden inte speciellt stor, förutom materialkostnaden då. Vad kostar kursen hos Laila?

Självklart skulle det vara hemskt trevligt om någon som kan lite om BH-sömnad ville vara med och guida oss nybörjare, och om folk inte har alltför ont om pengar så borde tom en slant för besväret kunna erbjudas, tänker jag.

Själv bor jag i Högsbohöjd, 20 min med buss från centrum.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 20:42   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för komplimangen

Låter himla kul! Nästan man önskar man bodde kvar i Göteborg Hoppas ni får det kul och att man får se lite resultat så småningom.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 21:30   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag bor i Mölndal. Kan även tänka mig ett övernattningsgäst om någon behöver.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 22:12   #9
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Jag kommer gärna ner och hjälper till med de kunskaper jag har och lär mig nya saker. Boende i själva Göteborg är inte något problem för mig om vi träffas en helg. Och en buss ska man väl kunna sätta sig på utan att hamna fel
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 07:11   #10
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
det låter skoj och jag funderar på saken.Men jag har en liten fråga. Hur är kostnaden på egensydda underkläder jämfört med tex hm. Varierar självklart beroende på tyg osv men på ett ungefär finns det pengar att tjäna eller gör man det för skojs skull.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 07:47   #11
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Kostnaden för att sy egna underkläder är ju till en början hög, eftersom man måste "börja om från början"(ska man sy en bra bh behöver man bra material). För min del sparar jag en MASSA tid och pengar eftersom H&M. Lindex mfl inte har bhar som passar mig. Den stora skillnade mellan att köpa och att göra själv är att den du gör är skräddarsydd exempel har du sned rygg kan du sy bhn så att den sitter rakt ändå, vill du ha en blå och en röd kupa går det med eller behöver du två olika storlekar på kupan är det lätt fixat, plus att jag som är rätt stor helt plötsligt kan ha precis vilka bhar som helst. Om man ska sitta flera stycken i en workshop och man inte vill köpa material till mer än en bh kan man ju samköpa. Material finns på www.rodatraden.com eller www.sewingchest.co.uk
Ett stort plus är ju att den du gör själv håller mycket längre och sitter skönare.
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 08:04   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag brukade få ge mellan 200 och 400 kr ute i butik för att få en ordentlig bh. Man behöver ju inte så mycket tyg när man gör en bh och det går ofta att hitta en bit i stuvlådor eller ta bitar som blir över när man syr något annat plagg i strechiga material.

Jag brukar räkna med en material kostnad på 80-100 kr för en bh (när jag köper tyg eller spets) så för mig blir det rejält mycket billigare plus att jag får unika och välsittande bh:ar.

Nu ska jag ut i syskrubben och sy för jag shopade just bh grejer igår, kommer inom snar framtid grejer i udda färger i albumet
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 16:46   #13
Elena Elena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 13
Kurserna hos Laila kostar 500 kr för 3 kurstillfällen. Fördelen med att gå en riktig kurs är att man får ett mönster som passar precis (man kan prova igenom en massa uppsydda BH i många olika modeller. Det blir ofta billigare än att välja ett mönster som kanske inte passar just min kropp och sedan aldrig blir färdig eller sitter illa. Laila har dessutom precis allt som kan behövas i affären och hon är mycket moderat i sina priser. Jag kan lova att ingen blir besviken!
Elena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 16:58   #14
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag är också lite intresserad. Själv är jag sådär smal som man tydligen inte är längre så jag hittar knappt några bh'ar som passar mig heller (trots att det fanns för tio år sedan). Sedan är det ju roligt att lära sig nya saker också!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 18:23   #15
evat evat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 57
Hej,
Jag är också intresserad, verkar jättekul !
Tilltalar mig mest att ha ngn med som kan + att man kan köpa tyg på plats o inte behöver bestämma sig innan...
Hälsar Eva
evat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons