![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Jag håller med dig Maya, hantverket gör varje arbete unikt och det är det som är hantverk.
Det är dock, för mig i alla fall, svårt att släppa det där med att det ska vara ordentligt och noggrannt gjort. Så jag får nog träna lite på det där att det inte alltid behöva vara så ordentligt alltid. Fast det får ju heller inte vara slarvigt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Karin Larsson(konstnären Carl Larssons fru) sa alltid: Handen ska synas! Ett bra uttryck när det gäller allt hantverk, tycker jag!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
Citat:
Och det är väl där många heta debatter utlöst stora och långa krig i världen. Detta fick jag berättat och om det är sant eller inte vet jag som sagt inte. Däremot så tycker jag att tjusningen i handarbete är just det oregelbundna och som Christin så påpassligt nämner -Karin Larsson(konstnären Carl Larssons fru) sa alltid: Handen ska synas! " ElisabethS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
Citat:
Vilket i alla fall jag tolkade som ett skrivfel eftersom det brukar sägas att endast Allah/Gud är felfri. ![]() För övrigt instämmer jag - det är fint när det syns att någon gjort ett arbete med sina händer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Såg det inte först. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Rädslan att släppa taget
Hej igen,
För mig och min utveckling förstod jag inte vad det betydde att släppa taget, dvs att sy och skära efter mallar med en perfekt 1/4" sömsmån, förrän jag fick en uppmaning i ett mail från en berömd amerikansk quiltartist att skära circlar utan mall. Det tog mig 1 månad innan jag prövade och då hade jag innan dess fått min man att göra pefekta mallar på circlar i olika storlekar som jag sydde ihop lappar efter. Det blev bara så otroligt dött i jämförelse med hennes alster. Till sist svor jag och satte igång att skära utan mallar helt på frihand. Det var som ett moränras inom mig. All 'ångest' släppte och sedan dess känner jag mig som en annan dvs början till mig själv, just den som jag aldrig tillåtit mig att vara. Jag kanske inte är en copycat längre. Jag kanske inte plagierar längre. Men däremot lånar jag ideer från alla håll och smälter ihop dom i mig till något nytt. Man kan gå många kurser i befriande andning eller primalskri etc, men detta är en enastående upplevelse att till sist ha stämt träff med sig själv och uttrycka detta i en quilt eller annat hantverk. Ja det blev mycket 'tal' om personlig utveckling,men vi här på denna sida syr ju för vårt höga nöjes skull och mindre ofta för att strikt vara nyttiga i våra hem. Lycka till alla Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Nu är jag klar med duken. Jag har lagt in ett fotot i mitt album.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Duken
blev snygg med bra kontrast och fin färgskala . Grattis Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
Citat:
Men detta talesätt kanske geller dom flästa handarbeten. Man gjorde alltså med flit ett litet fel i arbetet så att det inte skulle va helt perfekt. Lite tokigt kanske, men! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Duken blev fin och jag skulle nog också ha ändrat. Gillade den så mycket så jag har börjat med en likadan.
Elisabeth |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
Jo det är en fin duk.
Apropå fel, min far brukar säga Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
Attans här också...
Ser ni felet? Ledtråd, den röda nålen. Och det upptäcker jag nu när det är dags att quilta, hm...
Dags att gå och lägga sig antar jag... Skulle ni sprätta, och vrida det halvvarv som felar? Eller lämna som ett "charmigt" misstag? Och hur skulle ni quilta detta? Jag har inte bestämt mig ännu, vill gärna ha tips! Jag tror jag sover på saken. Go´natt! ![]() PS. Bilden kom inte med, så jag lägger den i albumet istället. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
Jag skulle inte sprätta, jag tycker att just Stack and slash-metoden inspirerar till oregelbundenhet, det är det som är charmigt med den tekniken, och jag ser det inte som något misstag.Skulle definitivt inte vända halvvarvet. Gillar metoden och har provat på den och blev nu inspirerad att "skära vilt" igen.
Jag tackar själv för kommentarerna till min julduk. Jag har inte emot att ha något lite "fel" i mina arbeten, men just den här mönstret är det helheten i ramen som lyfter fram, tycker jag, därför ville jag sprätta och sy om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.