Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-25, 15:31   #16
Beth Beth är inte uppkopplad

Jag håller med dig Maya, hantverket gör varje arbete unikt och det är det som är hantverk.
Det är dock, för mig i alla fall, svårt att släppa det där med att det ska vara ordentligt och noggrannt gjort. Så jag får nog träna lite på det där att det inte alltid behöva vara så ordentligt alltid. Fast det får ju heller inte vara slarvigt.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 15:54   #17
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad

Karin Larsson(konstnären Carl Larssons fru) sa alltid: Handen ska synas! Ett bra uttryck när det gäller allt hantverk, tycker jag!
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 19:14   #18
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Citat:
freja71 skrev:
Elisabeth. Är Allah felaktig? Muslimerna skulle nog säga att Gud är felfri!
Det skulle även kristna hålla med om då både muslimer och kristna har samma Gud.
.
Som jag skrev så fick jag detta berätta för mig av två muslimska väverskor. Och att det står inskrivet i Koranen vilket det inte gör i Bibeln. Att vi har samma gud är ju sant men Koranen skrevs ju 600 år efter av profeten Muhammad om jag minns rätt.

Och det är väl där många heta debatter utlöst stora och långa krig i världen.

Detta fick jag berättat och om det är sant eller inte vet jag som sagt inte.

Däremot så tycker jag att tjusningen i handarbete är just det oregelbundna och som Christin så påpassligt nämner
-Karin Larsson(konstnären Carl Larssons fru) sa alltid: Handen ska synas! "

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 19:29   #19
Cali Cali är inte uppkopplad

Citat:
ElisabethS skrev:
Det kommer från den muslimska tron att endast Allá är felaktig. Ingen kan jämföras med Honom. Det står inskrivet i Koranen.

...

ElisabethS
Det var nog inte Gud / Allah som menades utan att "endast Allá är felaktig".

Vilket i alla fall jag tolkade som ett skrivfel eftersom det brukar sägas att endast Allah/Gud är felfri.

För övrigt instämmer jag - det är fint när det syns att någon gjort ett arbete med sina händer.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 20:42   #20

Rätt, det var ett skrivfel.
Såg det inte först.
Gammal 2006-09-25, 21:09   #21
Maya Maya är inte uppkopplad

Rädslan att släppa taget

Hej igen,

För mig och min utveckling förstod jag inte vad det betydde att släppa taget, dvs att sy och skära efter mallar med en perfekt 1/4" sömsmån, förrän jag fick en uppmaning i ett mail från en berömd amerikansk quiltartist att skära circlar utan mall. Det tog mig 1 månad innan jag prövade och då hade jag innan dess fått min man att göra pefekta mallar på circlar i olika storlekar som jag sydde ihop lappar efter.
Det blev bara så otroligt dött i jämförelse med hennes alster. Till sist svor jag och satte igång att skära utan mallar helt på frihand.
Det var som ett moränras inom mig. All 'ångest' släppte och sedan dess känner jag mig som en annan dvs början till mig själv, just den som jag aldrig tillåtit mig att vara. Jag kanske inte är en copycat längre. Jag kanske inte plagierar längre. Men däremot lånar jag ideer från alla håll och smälter ihop dom i mig till något nytt.

Man kan gå många kurser i befriande andning eller primalskri etc, men detta är en enastående upplevelse att till sist ha stämt träff med sig själv och uttrycka detta i en quilt eller annat hantverk.

Ja det blev mycket 'tal' om personlig utveckling,men vi här på denna sida syr ju för vårt höga nöjes skull och mindre ofta för att strikt vara nyttiga i våra hem.

Lycka till alla
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-26, 07:30   #22

Nu är jag klar med duken. Jag har lagt in ett fotot i mitt album.
Gammal 2006-09-26, 09:24   #23
Maya Maya är inte uppkopplad

Duken

blev snygg med bra kontrast och fin färgskala .

Grattis
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 09:58   #24
Oddny Oddny är inte uppkopplad

Citat:
Birgitta-L skrev:
Har hört/läst om gamla quiltar /att det SKA vara ett fel i varje quilt - för bara Gud kan vara ofelbar ...
Sen är det väl charmen med att få något så värdefullt som ett hantverk, att det inte är helt perfekt
Det är verkligen ett jättefint mönster - liten fråga av ren nyfikenhet bara: hur menar du med att "granarna" blir fel - hur ser slutprodukten ut så att säja ?
Jag har också fått höra detta talesätt, men då gällde det vävning. Hadde gjort en trasmatta, men lyckats med att få lite fel antal inslag.
Men detta talesätt kanske geller dom flästa handarbeten. Man gjorde alltså med flit ett litet fel i arbetet så att det inte skulle va helt perfekt. Lite tokigt kanske, men!
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 10:06   #25

Duken blev fin och jag skulle nog också ha ändrat. Gillade den så mycket så jag har börjat med en likadan.

Elisabeth
Gammal 2006-09-30, 08:28   #26
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Jo det är en fin duk.

Apropå fel, min far brukar säga
Citat:
det det bästa är det godas fiende
, ungefär strävan efter perfektion gör att man inte blir klar; men tanken finns också i zen, har för mig, att t ex japansk keramik och kalligrafi mkt handlar om att det man gör ska vara sant mänskligt, naturligt och spontant - dettta kräver då paradoxalt nog åratal av övning ... leder mig till en annan fundering jag gått med, men tar det i en ny tråd.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 22:02   #27
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad

Attans här också...

Ser ni felet? Ledtråd, den röda nålen. Och det upptäcker jag nu när det är dags att quilta, hm...
Dags att gå och lägga sig antar jag...

Skulle ni sprätta, och vrida det halvvarv som felar? Eller lämna som ett "charmigt" misstag?

Och hur skulle ni quilta detta? Jag har inte bestämt mig ännu, vill gärna ha tips!

Jag tror jag sover på saken. Go´natt!

PS. Bilden kom inte med, så jag lägger den i albumet istället.
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 13:28   #28

Jag skulle inte sprätta, jag tycker att just Stack and slash-metoden inspirerar till oregelbundenhet, det är det som är charmigt med den tekniken, och jag ser det inte som något misstag.Skulle definitivt inte vända halvvarvet. Gillar metoden och har provat på den och blev nu inspirerad att "skära vilt" igen.

Jag tackar själv för kommentarerna till min julduk. Jag har inte emot att ha något lite "fel" i mina arbeten, men just den här mönstret är det helheten i ramen som lyfter fram, tycker jag, därför ville jag sprätta och sy om.
Gammal 2007-01-14, 15:23   #29
aliquis aliquis är inte uppkopplad

Citat:
ElisabethS skrev:
Som jag skrev så fick jag detta berätta för mig av två muslimska väverskor. Och att det står inskrivet i Koranen vilket det inte gör i Bibeln. Att vi har samma gud är ju sant men Koranen skrevs ju 600 år efter av profeten Muhammad om jag minns rätt.
Jag vet ingenting om det där och bryr mig egentligen inte heller, men inte kan den vara skriven av Muhammed? Står det inte en massa positivt om honom i den? Allah är stor osv rör ju iofs inte Muhammed så det kanske är rätt =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.