![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Bra tips det där med extrakostnader. Det hade jag inte alls tänkt på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Ja tänk på konstnaderna runt om kring. Man får betala dels för maskinen dels för dataprogram för att hantera broderierna.
Hur mycket dataprogramen kostar beror på vad du vill göra, det finns allt från gratisprogram till jättedyra. Det du måste fundera över är vad du vill kunna göra. Ska du endast ladda ner färdiga boderier från nätet så behöver det inte kosta så mycket. Men ska du göra större ändringar eller skapa egna broderier så kostar det mer. Men även där kan priserna variera mycket. Fundera på vad du vill göra så kan vi lotsa dig rätt i djungeln beroende på vad du vill. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Det jag tänker på främst är att jag vill göra egna motiv, nåt enkelt, geometriska eller stilistiska figurer typ. Och så vill jag kunna brodera texter, som namn och signatur och sånt. Jag gillar som sagt inte för stora och färgglada broderier.
Finns det möjligheter (även i "billiga" maskiner) att brodera ett behandlat foto av t.ex. mina ofattbart gulliga katter? Om man alltså fixar till det i Photoshop först? I så fall är detta nåt jag vill göra. Min mamma är en jätteduktig tecknare och jag är hyfsad. Kan man utnyttja detta? Jag menar, går det att skanna teckningar och programmera in? Nån särskild maskin som klarar detta utan en massa dyra programvaror? Det är inte det att jag vill komma undan gratis med allt, men det vore ju dumt att betala i onödan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Om jag vore dig skulle jag köpa en "billig" maskin, jag rekomenderar Janome 300E. Sedan skulle jag köpa Embird som programvara. Embird kan man bygga upp i olika steg beroende på vad man vill göra.
Lite kortfattat: Embird bas - här kan du vända, vrida förminska, förstora och sätta ihop olika broderier. Detta program är man tvungen att ha om man vill använda sig av Embird. Embird Studio - Här skapar du egna broderier. Embird Sfumato - Här kan man göra bilder av fotografier. Embirf Font Engine - Här kan du ladda hem trutype typsnitt och på ett enkelt sätt få stygnsatt. Det finns program som automatiskt stygnsätter bilder (själva symaskinerna gör det inte). Det blir oftast inte bra (läs aldrig bra). Om du vill stygnsätta en egen teckning kan man scanna in den och ha som underlag och stygnsätta på egenhand ovan på. Resultatet blir mycket bättre och det tar egentligen inte så mycket mer tid. Jag och andra har skrivit massor om Embird så om du söker i forumet så får du många svar om detta program. Du kan också ladda hem demos på www.embird.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Jag rekommenderar också Janome 300 E.Och vill du ha det bästa priset så ta den från England hos
WWW.sewingmaschinedirekt.uk Men om du vill ta bilder och stygnsätta tex dina katter måste du ha ett program till datorn. Det är inte brodermaskinen som gör detta utan dataprogrammet.sedan skickar du över den till maskinen antingen direkt på en Usb kabel eller separata usb minne men då måste maskinen ha usbport Jag har en janome Mc 11000 och ett program och jag behöver inte betala för en massa färdiga mönster utan använder vilka bilder som hellst ,det finns hur mycket som hellst ute på webben över hela världen tillåtet att ta och även otillåtna förstås. Jag ser det som en nästan tvungen grej att ha ett program annars är du väldigt låst om inte du skall betala för alla mönster du vill använda. Jag skulle köpa från england även dataprogrammen är ju billigare där och dom är ju på engelska även i sverige i allafall många av dem. Det bästa vore om du kunde hälsa på någon som har maskin och titta på , det finns kanske flera märken runt omkring dig.Även se vilka typer av arbeten man kan göra Var bor du jag bor utanför vetlanda till mej är du välkommen att titta på hur det fungerar med maskin och dator ihop så du förstår hur den jobbar och vad den kan göra . Det är i grova drag överförbart på likartade system. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Oj, vad jag lärt mig och framför allt: blivit sugen! Chefen har flaggat för löneförhöjning till hösten (han vet inte att jag surfar runt på Sysidan halva dagarna hahahaha) och då är det dags för brodermaskinen.
Den här gången blir det inte samma rena impulsköp som när jag köpte symaskinen och overlocken (inte för att jag ångrar mig ang. någon av dem men i båda fallen köpte jag den första jag tittade på utan att kolla runt, lyssnade bara på försäljarna...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Låter som en klok idé att läsa in sig. Har du möjlighet att besöka någon symässa och provsy är det ju super. Då har du alla märken där och kan lätt jämföra.
Själv har även jag valt det avskalade alternativet. En Designer II. Klarar allt som värstingarna, men vissa delar får man efter hand. När behovet uppstår eller plånboken tillåter. Ett för mig bra alternativ. Dessutom har jag inga problem med att använda datorn och "skapar" en hel del där. Men visst suktar man lite efter de där maskierna som klarar allt... /Andy |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Andy:
Visst har väl designer 2 också d-cards? Hu rhar du löst det med programvara och reader/writer? Använder du Husqvarnas egna eller något annat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
Citat:
D-cards är ju Husqvarnas egen lösning. Tror inte det finns någon annan tillverkare av just detta kort. Men det kanske det gör. För att redigera designs samt rita egna mm kan man använda vilket märke som helst. (Även om jag tycker att Husqvarnas 3D-serie är bra. Klart bättre än tidigare utgåvor.) För att inte denna tråd ska spåra ur, skriv gärna dina frågor i en ny. Jag lovar att försöka svara så gott jag kan. /Andy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Länken till sweingmaschinedirekt funkar inte
![]() Är den rätt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
Hej,
Blir mer och mer sugen på en bodyrmaskin ![]() Hur mycket kostar programvaran till Janomes 300E eller följer den med? Har inte hittat priset någonstans. Har precis laddad ner Embird´s demo som jag skall testa. Verkar bra hittils och inte så dyrt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
Vad än försäljarna säger behöver man absolut inte köpa just det program som "hör till" märket!
Innan man köper bör man fundera på vad man vill använda sitt program till. Tänker man göra egna mönster eller "nöjer man sig" med det som redan finns färdigt (det är inom citat, för utbudet av färdiga mönster är hisnande stort!). För egen del gör jag bara egna mönster om jag ska sy ut loggor/klubbmärken. Till allt annat har jag inga större problem att hitta färdiga mönster som jag köper styckvis (alltså sällan hela samlingar) och sedan gör små ändringar i. Lägger till text, tar bort en bit, kombinerar ihop etc. Till just detta är Embird perfekt. Till stygnsättning däremot kan andra program vara mer användarvänliga, MEN också rejält mycket dyrare! Alltså, försök ta det lite med ro! Fördelen med Embird är ju att även om man sedan bestämmer sig för att man vill ha något annat har man ju bara lagt ner under tusenlappen för Embirds basprogram (som jag för övrigt använder ideligen fast jag har "fina" dyra program till stygnsättning). (Ja, tyvärr är det så i de här sammanhangen att en tusenlapp är "bara"...) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.