![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 | |
|
Citat:
Nej, undertråden är en sån där för maskinbrodyr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
Citat:
Manchestern hade ingen stretch alls. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
Citat:
Vad menar du med satinstygnen? hehe jag är nybörjare så jag har inte koll på allt man kan göra i programmet. ![]() Senast redigerad av Hellebelle den 2006-06-16 klockan 16:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Jag kom på en sak till.
![]() Jag var medveten om att det kanske skulle bli en aning knas med det motivet jag valde just för manchestertyg men det verkar inte vara hela orsaken den här gången. Ringen längst ner som är orange (ser gul ut på bilden) broderat i den ringen blev ju bra tycker jag. Men ni ser kanske inte riktigt hur det blev på bilden? I det färdiga motivet som jag ändrade så kanske det var längre stygn eller nåt sånt just på den ringen? ![]() Senast redigerad av Hellebelle den 2006-06-13 klockan 17:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Det verkar lite underligt att inte kunna ändra trådspänningen ,är du helt säker
Finns det någon annan som har samma maskin ? är det en huskvarna orchidea du har . Det finns många olika trådar framför allt handlar det om undertrådens tjocklek och att man därefter måste justera övertråden .Och alla är ändå för broderi. Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-13 klockan 17:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Jepp, jag har en Husqvarna Orchidea 1250.
Nej, jag är inte helt säker. har inte hunnit kollat upp det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Även om du blir nöjd med stygnens täthet är det för hård trådspänning. det kan också vara att tråden på något sätt är felträdd eller hakat i något extra då blir det för hårdtrådspänning och drar då upp undertråden .Blev undertråden likadan på hela mönstret även från första ringen du sydde.
visst är det svårare att sy i manchester men framför allt att det sjunker ner i väven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Det var en väldigt stor minskning! Stygnen blir då i flera fall väääldigt korta, och det påverkar broderiet negativt! Med den minskning du gjorde borde stygnantalet gått ner till 1/9 av det du startade med, alltså väldigt mycket.
Jag skulle tro att minskningen är största boven, men själva tyget spelar kanske in också. Men blir det så tätt i mönstret dras lätt övertråden upp i kanterna som man kan se på bilden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
Har du sträckt tyget ordentligt. När jag har hoopat och skruvat in skruven först med handkraft och sedan med mejsel då tar jag med båda händerna jämmt fördelat och sträcker tyget och jag efterstäcker då och får mycket mer spännst i tyget
Det stod någonstans att det skall vara spännt som ett trummskinn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Jag har tänkt lite mer på hur jag ska göra med misslyckandet. Förmodligen går det inte ens att sprätta då det blivit så buckligt så har kanske stygnen i sig redan gjort en del hål i tyget.
Men å andra sidan så tror jag inte att det kan vara så skönt att sitta på. Om jag tar bort fickan helt så syns det ju att det suttit en ficka där. Tycker inte jag ser nå snyggt ut. Det är nog väldigt svårt att hitta tyg i samma nyans och ribbning som det som var på byxorna också så jag kommer nog inte gå i tygaffärer och leta tyger för att göra en ny ficka. Förrästen, hur vet man när man ska ha en tunn undertråd och när man ska ha en tjockare undertråd när man broderar? Så är det någon som kommer på nåt mer tips? =) Och tack alla ni som velat hjälpa mig och kommit med massor med idéer! Jag visste ju innan att jag borde ha broderat på en provlapp först men jag hade inget manchestertyg att testa på och var ju så ivrig att få byxorna klara när det bara var en liten detalj kvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
Jag använer endast en undertråd för broderi men en som passar för broderi och skriver upp trådspänningen för olika stygn. och lär mej på så sätt min undertråd. sedan gör du ett litet prov för varje sorts över/broderitråd och även för olika vävar.
Jag föredrar en lite tunnare undertråd för att minska den stela broderi kakan som kan bli. min undertråd är tjocklek 150,vanlig tråd 100 och broderitråd brukar vara 120 .Men jag gör mina mönster själv och stygnsätter dom ,på så sätt anpassar jag tätheten för mina förhållande . men skillj på dina vanliga undertrådsspolar och broderiundertråds .spolarna . <det gäller att hitta de tråd kvaliteer som funkar för dig .eller för din maskin.sedan kan du använda dom i alla matrial eventuell bara justera trådspänning och möjligen tätheten på stygnen. Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-15 klockan 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
Jag broderar med en tunn understråd, färdigspolad från Sun Embroidery. Behöver aldrig ändra trådspänning på någon av mina båda maskiner. Oberoende av tyg jag broderar på eller vad jag använder för övertråd blir det utmärkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
Nu började jag sprätta motivet jag broderat som blev skit. Oj! Va lång tid det tar. Det är ju bara en enda klump av allt. Går knappt att komma in med sprättaren. Men än så länge håller tyget.
Hur mycket ska jag ändra på egen hand om jag har tex det motivet som var ca 30 cm högt och jag ändrar till 10 cm högt. Programmet ändrar ju av sig själv men sen måste jag alltså ändra stygnantalet själv? Ska jag ändra stygntäteheten också? Hur gör jag? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
Ta ett annat motiv! Verkar vara lite för stor ändring för att det ska bli bra. Jag förstår inte vad du menar med ändra på egen hand och programmet ändrar av sig själv. Du väljer ju den storlek du vill ha och matar in det så ändrar programmet storlek och stygntäthet/stygnantal. Kanske finns det nåt sätt att reducera tätheten ytterligare, jag vet dock inte hur man går tillväga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:19.