Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-13, 22:41   #1
knitter knitter är inte uppkopplad

Gradient/toning av digitiserade i Embird

Har försökt komma på hur och om man i huvudtaget kan digitalisera toningar i 2 färger i embird.
Tex en fyrkant som är blå upptill och röd nertill och så övergången i nitten där färgerna går om loyy liksom.
Någon som vet hur/om detta fungerar?
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-13, 23:15   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag är också nyfiken över om hur man kan göra det på bra sätt.

Det jag vet är att brodera en hel ruta med bottenfärg och sen lägga på en lager till med en med gradient, men då blir det kanske lite väl tjockt. Så om det finns något bättre sätt automatiskt så är det jubra.. Som typ välj en färg här och en annan färg där och så gör det gradient.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 00:30   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

För att smälta ihop två färger får du göra två objekt, en för varje färg.

Gör ett objekt för hela ytan.

I inställningar för objektet finns sedan gradering. Välj den typ du skall ha. Gult = glesare, orange = tätare. Öka siffran ovanför så får du skillnad i tätheten.

Kopiera och klistra in objektet så du har två.

Gå in i inställningar för ett av objekten och rotera fyllningen 180 grader.

Byt färg på ett av dem.

Tätheten får man testa sig fram för att få som man vill.

Tänk på att inte ha understygn med i det översta lagret!

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 08:56   #4

Jag har testat enligt din beskrivning, men det var väldigt svårt att få det jämnt utfyllt. Ofta får jag några linjer där det glappar och man ser undertyget.

Och om man t.ex. vill ha annan effekt på stygnen, t.ex. om man vill ha det kurvat så blir det ju inte så bra om man roterar den 180 grader om man säger det så.

Nej det här kan definitvt göras bättre av programmerarna.

Skulle ju vara bra om man kunde automatisera och specificera de 2 (eller mer!) färgerna man vill ha, utseendet på stygnen (kurvor, rakt, eller vad man vill) samt de fletsa vanliga inställningarna täthet osv och sen gör programmet en optimal gradient..

EDIT:
Nu kom jag på "varför kan man inte skriva negativa siffror istället, kanske det blir så man vill - roterat", men nej då blir det bara tätare istället. Haha! Synd.

EDIT 2:
Nu kom jag på hur man kan rotera med kurvor. Man måste rotera båda i cirkeln OCH på "vågen", dvs byta plats på siffrorna och göra dem till minus (eller plus om det var minus) Men det gör ju fortfarande lite glapp beroende på hur gradienten ser ut. Nåja.
Gammal 2009-06-15, 10:20   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Om du väljer minus i graderingen får du göra tätheten längst upp glesare, högre siffra. Då behöver du inte rotera om du nu har ett mönster eller tex. vågform som måste vara lika i båda.

Det finns två val av gradering och varje del har också två val. Har du testa båda? Den ena går över från tätt till glest jämnt medan den andra är tät först och blir snabbt gles. Testa båda varianterna för att se vilken som är bäst.

När man broderar i vågform så känns det även glest när man har helt vanlig fyllning. Du kanske skall täta det en aning.

Jag har i helgen skrivit till Embird teamet med en önskan att kunna bestämma mer själv hur graderingen skall se ut. HQ VipDigitizing hade ett bra sätt där man kunde välja med staplar hur graderingen skulle se ut. Får se vad de säger. Att kunna välja fler färger i samma objekt tog jag inte med, glömde det. Först får vi se om vi kan få egen gradering så kan jag lägga in en önskan om flera färger sedan.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 10:47   #6

Vore bra om du framför det till teamet! De lyssnar nog lite mer på sådana som du.

Själv skulle jag vilja se en sida i inställningarna för Studio där man väljer exakt de snabbtangenterna man vill ha för precis allt möjligt. Får alltid så ont i axeln av allt höger-vänsterklickande... Jag arbetar normalt med tangentbordet och musen bara i nödfall så att säga.

Kanske man ska specificera lite mer och skicka till dem.

T.ex. en tangent för att panonera på ytan (ungefär som mellanslag i Photoshop - trycka ner mellanslag och dra runt med musen) skulle jag te.x vilja ha!

Tycker att inställningarna överhuvudtaget är lite väl klent.. Skulle kunna vilja ställa in så mycket mer. Men ja precis, man måste specificera vad man vill ha.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.