Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-15, 22:51   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har funderat på en ny idé som kanske kan vara intressant att lägga till. Om det ens är värt att försöka. Helt ny verktyg alltså.

Man ritar bara med raka linjer, inga kurvor. Så från nod till nod så gör det en simulering av t.ex. moulinegarn eller tjockare löst tvinnad garn genom att sy från nod till nod på samma ställe fram och tillbaka önskad antal gånger. Låt oss säga 6 gånger fram o tillbaka mellan 2 noder (inga nedslag mellan). Och det kanske ser ut som om man broderat med tjockare garn?

Då kan man rita upp brodyr som ser ut som handbroderat, då kan man rita som man syr för hand... (med undantag för broderingar som bygger på att tråden rundas som kedjestygn t.ex.)

Låter väl roligt?

Jag vet att man kan göra det manuellt, men om man automatiskt kan göra det och specificera antal tråd per linje så blir det ju lättare? Och då kan man också göra exakt den längd man vill ha.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 20:39   #17
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg

2. Att satin fill är en av fyllningar man kan välja i "Fill Object"-läget. Inte som "auto-column" då det kan fylla lite hur som helst med konstiga kurvor beroende på formen, utan som fyllning rakt uppifrån och ner.... Ungefär som standard fyllning fast utan nedslag i "mitten" av objekt utan bara i kanten..
Det kan vara en av de fyllningarna man kan välja precis under "Plain Fill". Självklart går det inte så bra att applicera effekter till den fyllningen, men man ska åtminstone kunna välja det som fyllning... helt raka parallella linjer satin utan nålnedslag i mitten av objektet...
Jag är inte riktigt med här. När skall du använda detta? Varför kan/vill du inte använda satinsöm?
Hur brett blir det bredaste stället? Har du möjligtvis någon bild eller stygnfil med denna fyllning så jag kan se?

Jag har gjort en test. I Studio kan du ju göra dina egna fyllningar. Jag testade att göra en som har stygn som är långa. Det är stygn mitt i men de syns väldigt lite i verkligheten. Filen för Studio är bifogad. Fyllningen är också med, .ept-filen.

Den stora stjärnan är 4 cm i diameter i cirkeln, den lilla knappt 2. Men du ser att strålarna är i samma riktning som mitten.

Kan det vara så här du menar?

Så var det om det nya verktyget. Tycker det låter som redwork. Kan du förklara mer?
Bifogade bilder
 
Bifogade filer
Filtyp: zip sysidan-test.zip (26.5 KB, 101 visningar)
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 21:05   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ang satin som fyllning..

ibland orkar man inte pilla med kolumnverktyget. Och ibland har man redan ritat en fin form med fyll-verktyget och plötsligt vill man ha satinfyll på det där. Och ibland vill man ha satinfyll med HELT raka parallella linjer. Det är då jag tyckte att satin som fyllning verkar vara bra. Dvs utan nedslag i mitten.

Jag gjorde som du sa och testade att göra en ny fyllning som är extremt långa, men då blir det tjohejsan av det, pga begränsningen av längden.. Ja då kanske om man ber om att få stänga av begränsningen kan man ju göra egen satinfyll. Ja då kanske det räcker med att lätta på begränsningen av långa stygn då.


Ang Redwork.

Jag tänkte att om man kan helt kontrollera hur lång en söm skall vara, dvs från nod till nod. Och sen bestämma antalet gånger den ska gå fram o tillbaka.. Dvs om man vill den ska göra det 12 gånger. Eller så. Det kanske man inte kan göra med redwork ser jag? Och att programmet själv bestämmer hur många sömmar osv, och man måste sitta o pilla med mm längden per objekt.. Blir ju lättare om man kan göra det via noder istället? Jag förstår att man också kan göra det via att lägga en massa objekt i listan, men då blir det oöverskådligt.
Ja kanske du inte förstår hur jag menar, jag tänkte att det skulle vara bra med ett antal verktyg som kan göra samma sak om man sitter och pillar i timmar själv, men spar tid och att det ger olika möjligheter till att göra saker. Men äsch det här är ju inte viktigt, det är bara en idé jag haft från att ha gått runt i stan o spanat in plagg med stygn som ser ut som handsydda. Återigen är mycket av det här med begränsningen av stygnlängd att göra... Så om begränsningen av stygnlängden lättas så löser det många problem på samma gång. Så om man kan stänga av begränsingen i inställningarna och att det gäller överallt med alla verktyg blir det ju bra.

Senast redigerad av ichigo den 2009-06-16 klockan 21:21.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 21:36   #19
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Man kan alltid testa att konvertera fyllning till satisöm, ibland fungerar det.

Att få rak parallell satin får du på två sätt. Med satinsöm i läge C och använda raka linjer, eller gör en konturlinje som är rak och välj satinsöm där.


Du kan ändra inställningar på flera objekt samtidigt, de behöver inte ens vara i en följd. Vet du att du skall ha en speciell inställning kan du dessutom välja "Behåll inställningar för nya objekt". Klicka på knappen Inställningar i fönstret inställningar. Detta måste göras för varje verktyg.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 22:44   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men att rita en oregelbunden objekt och sen få raka parallella linjer blir nog bättre att använda fyllning, men det löses ju om stygnlängdsbegränsningen lyfts.

Förresten så använder jag engelska versionen så det blir nog lättare om du berättar hur man gör på engelska.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons