Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-12, 16:49   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
trädning av coverpro?

Skulle testa min nya janome coverpro. Ville sy kedjesöm: träder man enligt instruktionsbok så hamnar "undertråden" kvar under stygnplåten? Ska den åka upp när man börjar sy eller?

När jag syr är sömmen jättefin, efter ett tag så är undertråden uppe genom stygnplåten, där jag tycker den borde vara.

Problemet är att varje gång jag ska avsluta så är det en extra övertråd med som gör att det blir trögt att ta loss det. Man klipper av och då är nåltråden liksom dubbel: det går att dra loss en trådbit. Svårt att beskriva.

Hur ska den egentligen träs? Och var ska undertråden vara när man trätt den klart? Kvar under stygnplåt (tråden kan man ju dra upp på ovansidan men då är den ju uppe där luckan sedan stänges) eller ska man få upp den på något sätt genom hålet där nålarna går upp och ned?

Och vad beror det där extra trådtrasslet som blir? Hittar inga trådrester som kan ge det, har trätt om enligt manual men blir inte riktigt klok??? dubbelnåltråd blir det när arbetet är klart.

Ni som har maskinen- vad har jag inte tänkt på??



j
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 18:14   #2
teknikfreek teknikfreek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 4
Hej. Det blir alltid en extra tråd det är rätt men det är bara att dra ut allihopa . undertråden skall lämnas undertill men bara en liten bit låt den hänga lös där. sy på en liten provlapp innan du börjar på den rätta sömmen.Jag brukar göra så här vid avslut matar fram lite extra tråd framför nålen och sedan drar jag tyget och alla trådarna bakåt. och klipper.sedan fäster jag trådarna och säkrar sömmen.
teknikfreek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 18:28   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Så undertråden ska vara kvar "inne" i maskinen? Ej dras upp och vara uppe vid stygnplattan?

Problemet med avsluten är att när jag drar fram lite nåltråd, enligt instruktionsbok, så räcker inte det när jag drar bakåt utan det liksom sitter fast nere i maskinen så jag får ta i som sjutton och då blir det en undertråd, och i princip tre nåltrådar, trots att det bara är en trädd, en som sitter fast i nålen efter avklippning av trådar och två som när man drar i ena visar sig vara samma som den andra och då bara är en lös tråd som jag får dra bort.

När det är så i min vanliga maskin så brukar det betyda trassel någonstans..eller felträdning...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 18:51   #4
teknikfreek teknikfreek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 4
när du trär undertråden så lämna den hängande där ,den tas om hand av maskinen. det stämmer att det är en tråd extra ,när du skall sluta sy men dethar ingen betydelse ,.dra fram extra tråd ovanför nålen-arna och lirka och dra allt bakåt innan du klipper av.lyft pressarfoten innan. den har ju ingen undertråd egentligen denna maskin.
teknikfreek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons