Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-02, 10:03   #1
Kalasbyxan Kalasbyxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 7
Question Ny Huskylock 936 eller begagnad Baby Lock Evolve Wave? Hjälp mig!

Ska ÄNTLIGEN köpa en overlock/covermaskin (tänker mig en kombi - vill ha både overlock och cover) och har funderat lite på en Huskylock 936. Verkar ju ruskigt smidigt med display, minnen och alla automatiska inställningar. Men har läst en del på nätet om att täcksömmen inte funkar så bra?! Har nu sett en begagnad Baby Lock Evolve Wave (knappt använd enligt säljaren) till nästan samma pris som Hyskyn (det är ju redan för dyrt men...). Baby locken verkar ju vara värsta vrålåket!?

Hjälp mig! Hur skulle ni ha gjort? Begagnat eller nytt? Känns ju "tryggt" att handla nytt i affär så man kan få hjälp med maskinen, service, garanti etc - speciellt som det är min första overlock. Samtidigt så verkar ju Babylocken väldans bra... (inte aktuellt att köpa den ny pga priset). Men då får jag ju tro på de uppgifter säljaren lämnar och möjligheten att reklamera etc försvinner ju.

Eller ska man vänta till Syfestivalen i oktober då det säkert finns ett otal maskiner på plats att titta på/prova?!

Ja, hjälp helt enkelt
Kalasbyxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 10:22   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag skulle nog ta i beaktande det som du läst om huskylock 936 och inte köpa den maskinen. Jag har också läst en del och jag tror nog att det är sant, så det verkar vara att be om problem att köpa den maskinen.
Babylock är ett bra märke, har själv en sådan coverlock och är nöjd. Jag har testat evolve och den verkar också bra.
Pfaff har också en kombinationsmaskin som jag inte heller hört något dåligt om. Den heter coverstyle.
Ett billigare alternativ kan vara att köpa en overlock och en coversömsmaskin, janome är ganska billiga och bra.
Vad gäller valet av huskylock 936 eller babylock evolve wave så skulle jag utan tvekan satsa på babylocken. Lycka till med ditt köp. Marianne
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 10:26   #3
Kalasbyxan Kalasbyxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 7
Tack för tipsen! Har funderat på separata overlock/coverlockmaskiner men det blir en kombinationsmaskin då jag inte har plats för tre symaskiner, behöver ju ha kvar min gamla vanliga också :-) Skulle inte tveka på babylocken om den stog begagnad i affär...
Kalasbyxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 10:30   #4
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har babylocken (Evolve) och jag älskar den, skulle inte byta den mot någon annan. Men den är som du säger dyr. Av alla maskiner så tycker jag den är bäst på grund av två saker.

1) den är busenkel att trä, den där luftpåträdaren funkar "superbra".

2) man slipper bråka med trådspänningar, den jobbar utan trådspänning, har ett annat system som gör att sömmen alltid ser perfekt ut bara man trätt maskinen rätt.

I somras fick jag prova Babylocks covermaskin och jag tyckte att det där med trådspänningarna var jobbigt och ett irritationsmoment.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 10:34   #5
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
En sak till, när det gäller begagnade Babylock Evolve så skulle jag inte ge mer än 10 000. Fast jag vet de som betalat mer för begagnade maskiner.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 10:45   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Med facit på hand så skulle jag köpt vad som helst men inte Huskylock 936. Min står i kartongen ännu efter 2 års innehav. Märkligt
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 10:53   #7
Kalasbyxan Kalasbyxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 7
Delfintua - din husky kan ju komma på kollo hemma hos mig ett tag... ;-)

Tack för alla era tips! Kollade upp det där med garanti och så - garantin är ju personlig så det får nog bli en ny maskin ändå... Kanske ska lägga ett skambud på babylocken, man kan ju ha tur. Men annars tror jag att ska lugna ner mig lite och vänta till Syfestivalen och låta någon pracka på mig en maskin där. Det är ju bara drygt en månad kvar (ja och en månad är ju en hel eeeevighet när man äntligen bestämt sig för att verkligen köpa den där efterlängtade maskinen, jag vill overlocka NU!). Men Huskylock blir det nog inte - verkar som om "alla" gillar babylock och janomes maskiner?!
Kalasbyxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 14:34   #8
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Ska du prova Babylocken på syfestivalen så rekommenderar jag att du ber Janet Spink visa den. Hon är superduktig på att förklara, så duktig att jag åkte till henne i Frankrike på Babylockkurs med två väninnor som också har Evolven och det var bland det roligaste jag har gjort... men det är en annan historia.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 18:50   #9
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Personlig Garanti?

Garantin är den verkligen personlig? Det låter helt vansinningt. Som om man inte skulle få garanti på en begagnad bil som fortfarande har 5 års fabriksgaranti kvar. Jag köpte en begagnad sadel till min häst och den sadeln har livstids garanti på bommen och fem års garanti på övriga delar. Garantin går över till mej när jag köpter sadeln. Annars skulle den ett år gamla sadeln bara ha ett års garanti eftersom jag köpte den när den var ett år gammal. Kolla med konsumentverket om det verkligen är så att garantin inte gäller för den som köper begagnat. Konsumentlagen är väldigt styrande till förmån för konsumenten.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 23:07   #10
Kalasbyxan Kalasbyxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 7
Har kollat Konsumentverkets hemsida - konsumentköplagen gäller bara när man som privatperson köper av en näringsidkare, enligt den kan man inte hävda att man "ärver" en garanti. Vid köp från privatperson gäller köplagen - och säljaren kan ju inte träffa avtal om att sådant som han/hon i sin tur avtalat med "ursprungssäljaren" gäller för nya köparen. I det här fallet har jag desstom kontaktat affären för att höra hur det funkar - och de uppger att garantin är personlig med hänvisning till konsumentköplagen.

Sen finns det säkert varor (som nyare bilar) där det finns möjlighet att ta över garantin, det beror på vad som står i garantivillkoren. Så det gäller att läsa villkoren! Och man kan ju tycka garantin borde kunna "ärvas" på sådant som som har livstidsgaranti!!
Kalasbyxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons