![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Håller tvillingsömmen som janomes 1000cp syr?
Sitter med fingret på köp-knappen på SMD för en janome 1000cp....har funderat på den länge nu...
Egentligen har jag en maskin, en coverlock, som kan sy tvilling, trilling och kedjesöm, men det blir liksom aldrig av att jag trär/bygger om den. Inget jättearbete men jag försöker undvika att trä om när man är mitt i ett projekt och efter två tvillingsömmar ska sy vanlig overlock... Vilket säger en del..min vanliga symaskin kan sy med tvillingnål men den sömmmen håller inte så bra och är svårjusterad, på sistone iallafall, så jag blir mest sur när jag tillbringar tid med att sprätta och i värsta fall får kassera ett plagg. Spelar ingen roll vad jag gör med trådspänningen ...det blir för tight på avigsidan och efter några tvättar så går sömmen sönder...jätteirriterande: då man är tvungen att göra om...Känns inte så kul med saker man sytt och gett bort i present t.ex. Håller alltid tummarna för att det inte ska hända med just de plaggen. MEN- syr coverpro:n bra sömmar-har försökt luska lite här- de flesta verkar nöjda- men...? dvs håller sömmarna? Just nu har jag en hög med fina jerseyplagg att sy men drar mig för det då jag inte har lust att ge mig på tvillingnålen alt trä om overlocken... Så ge mig den sista anledningen att trycka på köp- knappen och ett bra argument att ge min oförstående karl som tycker att en maskin räcker....(förstår inte att overlock och symaskin kompletterar varandra...) För frågar jag honom så tycker han inte att det är något att tänka på...kan tänka mig att han blir sur om jag beställer en maskin till....Fast jag ser det som en för tidig julklapp... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har själv denna maskin och jag tycker den är jättebra. Jag gör alltid in provsöm man kan ibland behöva ställa in sömen, men den är mycket enkel. Det gäller att avsluta sömen rätt och fästa trådarna så den inte ribblar upp.Det är faktiskt det svåraste.Lycka till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
ja, själva fästningen är väl egentligen inte klokt att dessa tillverkare inte kunnat komma på ett sätt som är enklare än att sitta och dra ned trådarna till avigsidan och knyta ihop dem....Men hellre det än att det går sönder
På min vanliga maskin är det inte där jag fäster trådarna som det går sönder utan lite här och där och då är det absolut inga hoppstygn utan det bara plötsligt släpper.... På coverlocken fungerar det bra...men där är just problemet att man ska sitta och bygga om, hur enkelt det än är så drar jag mig för det...jag är väl lat...Problemet är också att jag inte hinner sy lika mycket som jag vill sedan jag börjat jobba...så all tidsbesparing är positiv... Hm. de flesta ser väl att jag är såld...det är bara den slutliga ångesten av själv köpet...och att försvara det för en sur karl....ujuj..Han tycker inte att jag är klok. Men visst jag är vuxen och ska ju kunna bestämma själv...men samtidigt så vill man ju ta ekonomiskt ansvar och inte köpa sådant som är onödigt...Skulle gärna sy lite beställningar för att betala för köpet.... Tyvärr så är ju inte vinsten så stor för plagg man syr.... Ska ta med en hög med alster till jobbet så de får se vad jag gör...Men vill helst inte bara lägga det på display...man vet aldrig hur det är med ärligheten när det är en stor arbetsplats.. Huvva. jag tror jag bestämt mig. Hoppas jag kan förklara för mannen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Lycka till med symaskinsköpet
![]() Jag vet precis hur det är med sura karlar som inte förstår hur viktigt det är att ha bra utrustning när man syr ![]() Jag har det precis likadant hemma. Ibland undrar jag om han är svartsjuk på mina symaskiner för att de tar tid som jag annars kunde ägnat åt att finnas till för mannen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hm, ja detta med "svartsjuka"...har nog fått höra en del om jag bara tillbringar kvällarna i källaren (där min syhörna finns...och med tre maskiner lär det bli väldigt trångt..!)
Mitt problem är att jag antingen somnar med barnen när jag nattar dem, för jag är helt slut. Eller måste jobba resten av kvällen...och sedan somnar och sover som en död... Eller att jag, surt ibland ska i ärlighetens namn sägas..,konstaterar att nu måste det väl ändå få vara min tur att ägna lite tid åt att sy en helg på dagtid...inte efter 21 på kvällen... Eller så syr jag en kväll.... Så jag förstår min käre karl ibland...det är inte lätt att "ses" ibland.... Sedan jag började jobba har jag blivit såååå trööööött, trots att jag jobbar 85%, att jag ibland undrar om jag är sjuk på något sätt?? Det är jättestressigt på jobbet, att hinna det mesta på 85% av tiden, som de andra hinner på 100% arbetstid...Plus att i perioder (verkar aldrig ta slut just denna period...?)så blir det ännu mera..dvs jag är tvungen att vara där mer än min tid... Vad jag jobbar med? Jo jag har det eminenta yrket lärare...! Och visst det är kul, men just nu går ibland tankarna till att jisses vad skönt det skulle vara med ett annat jobb....som inte innebär 55,5 timmar per vecka (heltid) MINST...det blir alltid mer...Och till saken hör att så där lyxigt som en del verkar tro att det är, ja, så är det inte längre.om det nu någonsin varit det. Nä, fy, här sitter jag och klagar! (hur jag hinner skriva här just idag: jo ena sonen är sjuk) Ursäkta mitt klag, det bara kom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Man måste få ur sig detta sura ibland... Själv känner jag att det är skönt att det finns flera... Jag jobbar 80%, dvs 4 dagar/vecka, men gör då en 100%ig tjänst på 80% av tiden, och med 80% av lönen ![]() Sy får jag också göra efter att barnen somnat och då är jag sååå tråkig enligt min sambo. (men han sitter ändå bara i soffan och sover...) Ibland känns det som om huvudet håller på att spricka av alla idéer som vill ut och förverkligas... Nä, det är klart att vi ska ha maskiner som är tidseffektiva!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej!
Jag "delar" rum med min sambo, han har sina datorer och jag symaskiner. När jag fyllde år sist fick jag en overlock av honom. Komentar efter några veckor: oj jag trode inte att du skulle använda den så mycket... Eftersom vi delar rum ses vi på samma sätt som att sitta och titta på TV, och kan prata med varandra. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.