Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-30, 08:48   #1
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad

garantin på maskin från GB

Undrar lite hur ni som beställd maskin från england, tänker när det gäller garantin?

För det ÄR väl ingen garanti när man köper från england?

Hur gör jag då? Om min maskin går sönder en vecka efter jag gar fått hem den. Är det körd för mig då? Måste ju laga den i Sverige, det förstår jag... och betala för det dessutom.
Men är det så att ni lixom tar chansen??

Min noname maskin är 15 år gammal och den har ALDRIG krånglad. Så varför skulle en dyr märkesmaskin göra det? -ja jag försöker resonera lite med mig själv innan jag besluter att beställa från nätet.

Hjälp mig.
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 08:51   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Visst är det garanti på maskinen. Men man får själv bekosta frakten.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 08:56   #3
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad

jahaa... men DET är det väl värd om den skulle pajja!

Frågade i en symaskinaffär om en kurs på en overlockmaskin. Sa att jag skulle köpa från england och hon sa att garantin inte gällde om amn köper från england. Därför blev jag lite fundersam!
Tack
/k

Senast redigerad av flickerfly den 2008-09-30 klockan 09:01.
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 09:03   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Jag tycker att det är värt det. Men det är ju upp till var och en att avgöra det. För de pengar jag tjänade på att köpa min maskin från england så kan jag skicka dit maskinen under garantitiden två gånger och ändå fått maskinen billigare än i butik. Iaf var det så när jag räknade på det och beställde mig en overlock från england. Lycka till med ditt köp varifrån du än bestämmer dig att köpa.

Det gäller att läsa i köpgarantin när man köper maskinen www.sewingmachinesdirect.co.uk har iaf garanti även om man bor i Sverige
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 10:40   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Jag har peppar, peppar aldrig behövt använda en garanti för större saker. Bara små-saker som att kräva nya hjul till barnvagnen när de andra blev skeva men det är ju petitesser.

Jag tänkte som så att om det är något stort, dyrt fel så skickar jag tillbaka till England och utnyttjar garantin där. Är det ett mindre fel som inte blir så kostsamt så tar jag reparationen i Sverige. I vilket fall som helst så kan man ju lämna in maskinen i Sverige för en bedömning/kostnadsförslag först.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 11:38   #6
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Dom symaskinsaffärerna som jag pratat med häromkring säger blankt nej till att laga en maskin från ett annat land. Detta för att dom inte får någon ersättning från dom olika fabrikörerna. Sen är det ju så att dom förlorar på att folk köper från england tex.
Men det kan ju var a värt risken när det är sååååå mycket billigare i england.
Själv är jag glad att jag köpte min broderimaskin "hemma" för jag vet inte hur många gånger jag har fått ringa dit eller kört dit med den. Nu krånglar den igen. Armen vill inte röra sig som den ska utan hakar upp sig.
Så jag skulle nog inte våga köpa utomlands ifrån.
Men lockande är det med dom låga priserna.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 13:37   #7
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad

Vadå ersättning från fabrikatör ??? Om jag betalar för en reparation med eller utan reservdelar så får ju ändå jag, stå för kostnaden, för delar och arbetstid. Om man från affär tycker illa om att vi köper från England så får de väl se till att sänka priset till ett skäligt nivå och inte lägga på 400 %.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 13:54   #8

Skrev lite otydligt kanske..
Jag menar om man ska hävda garanti på maskinen här så tar inte handlarna emot det här omkring där jag bor i alla fall.
Har hört att dom inte ens utför reparationer på en maskin köpt utomlands även om du betalar för det. Hur dom nu kan veta att maskinen är utlänsk?
Jag säger bara det jag hört från handlarna här omkring. Dom befattar sig inte ens med maskinerna så det kan kanske vara bra att kolla upp vad handlarna runt om sig har för policy.
Gammal 2008-09-30, 14:02   #9
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad

Då får ju dem som flyttar till Sverige ju "se upp" att de inte tar med deras symaskiner hit !!!
I vilket fall som helst så måste ju en symaskinreparatör tjäna in sin lön och att inte ville reparera en maskin, oavsett var den är köpt, när kunden betalar för det låter helt sjukt !!!
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-30, 14:07   #10

Elise123: Jag kan inte mer än hålla med dig. Vem vill tacka nej till att tjäna pengar.... Vet ju inte om man väl hade kommit med en maskin om dom sagt nej även då!
Hur som helst så hade jag kollat upp det innan jag köpt en ny från tex england så man vet vad som gäller..
Gammal 2008-09-30, 16:42   #11

Citat:
stenbeckan skrev:
Dom symaskinsaffärerna som jag pratat med häromkring säger blankt nej till att laga en maskin från ett annat land. Detta för att dom inte får någon ersättning från dom olika fabrikörerna. Sen är det ju så att dom förlorar på att folk köper från england tex.
Det låter ju rent löjligt! Vill dom inte reparera/serva en maskin jag köpt på svenska begagnatmarknaden heller?
Nu pratar vi inte garanti alltså.
Gammal 2008-09-30, 21:17   #12

Svar till LenaS.
Jodå det gör dom en av dom tar tillockmed emot husqvarna fast att dom säljer andra märken o HQ affären ligger bara längre ner på gatan.
Hmmm fattar inte hur dom tänker??
Gammal 2008-09-30, 21:32   #13

Citat:
stenbeckan skrev:
Svar till LenaS.
Jodå det gör dom en av dom tar tillockmed emot husqvarna fast att dom säljer andra märken o HQ affären ligger bara längre ner på gatan.
Hmmm fattar inte hur dom tänker??
Då så: då är maskinen köpt beg. på Blocket!
Gammal 2008-10-02, 17:55   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Om det är så att de vägrar laga symaskin som är köpta i utlandet tycker jag att det är mycket dumt och slår bara mot dem själva. Självklart säger de för att de vill att du ska köpa deras symaskiner. Ibland häpnar man över hur konstiga svenska syrelaterade säljare är. Vägrar inse att folk är mer globaliserade nu och mer smarta också. Då tycker jag att man ska passa på att laga ändå, och tjäna pengar på det. För om de vägrar laga maskin så blir det inga pengar in alls. Lite dumt, eller hur?

Jag pratar självklart om vanlig service och reparation, inte garantiärenden. Garantiärenden får man klara upp först med originalförsäljaren.

Samma sak, om man köper beg symaskiner. Tyvärr finns det faktiskt reparatörer som ljuger eller vägrar att serva gamla symasiner. T.ex. ljuger att det kostar 5 gånger dyrare att laga sådant (i hopp att pracka på ny maskin), eller att delar saknas. Då är det bara att byta gubbe och anlita någon annan! Då får gubben skylla sig själv för förlorad inkomst.

Jag har köpt en beg symaskin från tyskland och har inte haft problem med att få den servad. Man behöver inte heller säga vart man köpt maskinen, eller hur?

Om det är amerikansk maskin kanske det blir lite knepigt med elen, förstås. Men alla 220-voltsmaskiner borde gå bra att lagas här. Om delar saknas så får man gå till en annan eller leta efter delar själv, speciellt om det är gammal beg maskin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 13:42   #15
Tess Tess är inte uppkopplad

Svenska symaskinskartellen!

Ja är så innerligt trött på den här svenska symaskinsmaffian.
Har inte hört någonsin att något liknande pågår på andra områden när det gäller köp från utlandet...Eller har jag fel?
Det här är inget annat än diskriminering när det alltid ska straffas på dem intresseområden som mest kvinnorna sysslar med.
Och att även reparatörerna kräver sådan lojalitet det är ju helt uppåt väggarna!!!
Att man inte får slut på det här i Sverige det är ju horribelt!!
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.