Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-15, 16:12   #1
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
splittning av stort motiv

Något jag ej provat på och som jag är i behov av nu,är att dela upp mönster så att jag kan sy broderier större än min stora singer ram som är 14x21cm.
Någon som kan förklara för mig hur man gör detta?

Har just köpt embird2008 som visst ska vara enkelt att anv.

melanie
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:05   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Detta gäller visserligen Singers 4-pöositionsram, men kanske du kan ha nytta av den ändå (Googlade på "embird splitting design". Du kan hitta mer om du också gör det.):
http://embird.com/sw/embird/tutorial...g/savesing.htm
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:08   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Tror du hittar en del i Embird manual också, för när jag kollade lite närmare på den första länken såg jag att det är egentligen borde vara enklare än det beskrivs där
Manual/tutorials inbyggda i programmet att ladda ner:
http://embird.com/sw/embird/tutordown.htm
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 15:54   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Embird är utmärkt att använda för att dela brodyrer i men deras egna lektioner, tutorials F5, går inte igenom hur du skall tänka för att få det snyggt. Du får reda på hur du delar på olika sätt. Det krävs fantasi och träning för bra resultat. Se till att testa i annat tyg tills du får ihop det.

Jag har inga lektioner i att dela brodyrer. Men Rosanne på Editing Wizardry, http://www.editingwizardry.com/index.html har massor av lektioner hur man delar upp stora brodyrer för att kunna brodera dem med mindre ram. Det syns inte att det är gjort i delar.

Rosanne har kommit på ett sätt att göra detta på i just Embird. Det kostar att vara med och du måste köpa brodyren för lektionen på www.emblibrary.com.

Men skall man jobba mycket med att dela upp brodyrer kanske det är värt det.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 16:39   #5
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
Tack för tipsen!
Har provat på lite och kommit på hur det görs nu det svåra är inte splittningen utan att få ihop det snyggt sedan då man syr.
Ska nu i kväll prova på ett till broderi gäller nog att träna enhel del.Melanie
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 02:01   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag skulle oxå behöva dela upp lite större bilder eftersom min kortläsare bara accepterar 10x10 bilder. Jag har en ram som tar 17x10 så vissa bilder SKA ju gå men...

Så har jag ju problemet att jag kör Husqvarna. Finns det program om detta???
Jag vore SÅ tacksam om någon visste!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 09:51   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Din 10x17-ram är uppbyggd av 3 10x10-områden som ligger omlott med varandra, och det är därför din kortskrivare bara accepterar 10x10, för det är allt din maskin accepterar.

Men som du redan insett kan mönster då delas upp, splittas, i 10x10-bitar, men tyvär har jag noll koll på Husqvarnas program. Har det några år på nacken är jag inte säker på att de har den funktionen särskilt lätt tillgänglig. Detta säger jag med anledning av tidigare diskussioner om detta, men förhoppningsvis har jag helt fel!

Vilken programversion har du?

(Om du med att du kör Husqvarna maskin spelar det ingen roll för till exempel Embird. Det går precis lika bra!)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 10:12   #8
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Om du har Husqvarnas program finns det en programdel som heter Design Splitter. I Vip serien är den självständig men har du senare versioner, från 3d och uppåt är den säkert integrerad i programmet. Du öppnar filen och med linjer som går tvärs över brodyrområdet bestämmer du var den skall delas. Jag har för mig att du kan välja en rak linje och en som du bestämmer själv hur den skall vara. Programmet sparar i 2-3 filer som du kan skicka till maskinen.

I Embird öppnar du filen och väljer din ram, 10x17 overlap. Du har tre rutor med streckade linjer. Det räcker om du använder två och skippar den tredje i mitten. Med Freehand select mode, tredje uppifrån på vänster sida klickar du runt ett område som håller sig innom en streckad färg. Dubbelklicka när du kommit runt och välj knappen Split i raden ovanför.

Markera båda objekten och välj Save selected as...

Detta är det absolut enklaste. Du måste göra test innan så du ser att det blir bra. I hjälpen finns instruktioner hur du kan göra på olika sätt.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 16:29   #9
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Ok! Då förstår jag!
Jag har ju äldre version av program, 6.2 på cust o dig...
Men jag får kanske tillgång till 3D så småningom och då löser det sig.

Om nu ingen har en gammal Design splitter som ligger o skräpar och vill bli av med? (billigt!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons