![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hård och mjuk tyll
Hej!
Jag har just upptäckt att det finns både hård och mjuk tyll... Jag antar att den mjuka tyllen är att föredra om man t ex ska sy en lång, klockad tyllkjol. Men om man ska sy en kortare modell, eller en underkjol (till kort kjol) eller bara en tyllkant som prydnad längst ner, vilken tyll ska man då välja? Funkar båda sorterna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är det en kort kjol du ska göra? Hur kort? Jag skulle välja det mjuka tyllet om det är en kjol som ska vara lite "fin". Är det däremot en cool kjol du ska göra så ta det hårdare tyllet.
Men risken med hårdare tyll är att om du lägger i för mycket så kan kjolen se utspänd ut. Eller så blir den mer utåtstående. Så det får du ju prova dig fram till. Det mjukare tyllet fastnar inte i strumpbyxorna lika lätt. Så gör inte samma misstag som mig på nyårsafton, det var inga strumpbyxor kvar efter den kvällen. Dessutom kliade det nåt oerhört. ![]() Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
vart köper man tyll?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
det kanske är lite av en smaksak, men till en dekorativ tyllkant längst ner på en kjol skulle jag välja mjuk tyll. om man däremot ska sy en underkjol i tyll, som ska hjälpa till att "hålla ut" tyget i överkjolen, så ska man definitivt sy den i "vanlig" tyll
![]() så vitt jag vet består mjuk tyll av polyester medan "vanlig" tyll är av nylon. den mjuka tyllen verkar dessutom vara mer finmaskig. /Alexandra Månälva Senast redigerad av skymningsnymf den 2005-05-26 klockan 21:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
tyll brukar finnas i alla tygaffärer, om de nu inte enbart säljer gardintyger. priset kan variera mellan 15 - 45 sek.
http://www.stoffochstil.se/ http://stof2k.dk/stof2000_php/index.php |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:15.