Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-14, 14:17   #1
Korimi Korimi är inte uppkopplad

Sömmen krånglar - Hur fixar man det?

Oftast syr min maskin en klart godkänd raksöm, men ibland när man t ex bytt till sicksacksöm och tillbaka börjar den krångla - trots att jag har samma inställningar som när den funkade. Istället för att sy en vanlig söm, blir det som att en rak tråd bara ligger på tyget, genom några "öglor" från baksidan. Så fort man drar lite i tråden åker den ur - helt omöjligt. Den fastnar helt enkelt inte i tyget.
Sist gång tog det mig en timme att fixa genom att experimentera med olika inställningar, men nu funkar inte dom längre. o_o;;
Jag har testat att justera trådspänningen, trätt om masinen otaliga gånger, etc. Några fler tips, eller borde jag skrota maskinen? D: Jag har en Hugin 1300, och den krånglar på fler sätt än det här -.-;;
Korimi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 16:03   #2
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Rent spontant låter det som att det är problem med undertrådens trådspänning. Testat att justera den?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 16:37   #3
Korimi Korimi är inte uppkopplad

Det låter rimligt med tanke på att det oftast är den som krånglar, men jag är inte den bästa på maskiner så jag har ingen aning om hur man gör ^^' I manualen står det ingenting om det, det enda som nämns är övertrådspänningen.
Korimi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 16:52   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Normalt räcker det att justera övertrådens spänning. Undertrådsspänningen är inte ens säkert att den går att justera själv. Och gör man det utan att veta vad man gör eller om man är oförsiktig kan man förstöra fjädern som ska sköta spänningen helt. Så pilla inte där förrän du är helt säker på att det inte är något annat som spökar.

Är det länge sedan maskinen rengjordes sisst? Ibland kan det fastna ludd eller trådrester vid trådspänningsbrickorna som gör att trådspänningen inte fungerar som den ska. På en del maskiner kan man till och med komma åt att regöra där själv. Om det går borde det stå i maualen hur du ska göra.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 15:21   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det lättaste är att ta med symaskinen till någon symaskinsreparatör och låta dem göra service. Brukar kosta ca 600 kr. Då får du tillbaka en maskin som syr bra (i alla fall så bra maskinen kan klara) såvida det inte är någonting som gått sönder som kräver reparation.

Generellt: Om du vill köpa billigt köp hellre en servad gammal symaskin från symaskinsbutik än från stormarknaden. Då får man mångdubbelt bättre maskin för ung. samma pris.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:42.