Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-06-27, 11:52   #1
murklis murklis är inte uppkopplad

Nybörjarmaskin

Hej!
Jag är en total nybörjare på sömnadsområdet, men är dock väldigt inspirerad och motiverad. Jag har tänkt köpa en symaskin, och vill gärna ha en som är grundläggande och relativt enkel. Broderier och overlock är inte aktuellt för mig på ett bra tag. På samma gång vill jag även kunna ha maskinen ett tag och inte behöva byta upp mig bara för att jag vill sy något annat än endast raksöm och sicksack. Funderar på att köpa en Husqvarna eller Bernina för kvalitén och närhet till service.
Är det någon som har några tips? Kanske på någon bra basmaskin? Är det värt att betala för ett känt märke eller är det bättre att köpa en billig okänd?

Tack på förhand!

Mvh
Emma
murklis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 12:25   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

jag vill tipsa dej om att köpa maskin från England. Sök i forumet så hittar du fler inlägg om det, De allra flesta maskiner är det nästan halva priset på inklusive frakten. Då kan du få en betydligt mer avancerad maskin för dina pengar. Och jag lovar dej att om du blir biten av att sy så kommer du ganska snart vilja ha en bättre maskin.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 13:34   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Hade jag varit som du hade jag satsat på ett känt märke, gärna ett som har en återförsäljare i din hemstad eller i alla fall i krokarna.
Det är mycket man kan behöva fråga om i början och du kommer ju säkert vilja köpa en del tillehör efter hand. Nålar behöver man ju alltid, men det finns massor av roliga specialpressarfötter och sånt också som kan bli intressant när du börjar lära dig lite och vet vad du ofta syr.

Köper du i butik så kommer ju dessutom någon att visa dig hur man syr på maskinen och du kanske även får en chans att provsy lite själv så du vet om du gillar maskinen eller ej.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 14:39   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Man kan kombinera det genom att först gå ut till butiker och testa dig fram till en maskin du gillar. Sen skriver du ner namnet och modellnumret/namn o köper det online. Så får man det bästa från 2 världar.

Men det är förstås bäst om du är bekväm med det engelska språket. För de har bra service och svarar gärna på frågor. Och så har du oss på sysidan också.

Men om pengarna inte är ett problem så är det nog bättre du köper lokalt.

ut med dig till butiker och provsy! Håll inte dig till ett märke utan testa flera märken. Tyvärr har de flesta butiker bara 1 eller kanske 2 märken. (eller 3 märken om det är trion Husqvarna/pfaff/singer då de 3 nu ägs av samma företag) Så det är bra om du har möjlighet att gå till olika butiker.

Pga alla uppköp är maskiners kvalité egentligen ingen större skillnad om du bortser från de billigaste budgetmaskiner. (från 5000 kr till uppåt) så det är mer tycke, ergonomi och smak vilket du skall ha. Håll dig borta från budgetmaskiner och märken som normalt inte accossieras med symaskiner. (och butiker som inte är symaskinsbutiker dvs ställen du inte får testa såvida de inte har jättegenerös öppet-köp som tillåter dig få pengarna tillbaka om det inte passar dig.)

Senast redigerad av ichigo den 2008-06-27 klockan 14:42.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 09:11   #5
murklis murklis är inte uppkopplad

Tack så mycket för alla svar. Ska fundera lite till, och sen ta tag i det här!
Tack tack!
murklis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.