![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Grrr- halsringningen blev för stor- vad göra!
Grrr- av någon idotisk anledning så följde jag instruktionerna till ett mönster och gjorde halsringningen lite större...och det var ju helt fel!!
Nu är klänningen jättefin, förutom att halsöppningen är för stor/bred. Den skulle behöva vara ca 1- 1,5 cm mindre runt om. Det är en barnklänning. Den är kantad med snedslå och knyts bak. Någon som har en bra idé om hur man kan lösa det? Jag funderade på att sprätta bort snedslån och skarva men jag vill helst inte att skarven ska synas. Och någon krage vill jag helst inte heller att klänningen ska ha, det är inte riktigt den stilen på den... Just det, det är en kort klänning i stl 74! Med ärm och nederkant/fåll i avvikande tyg. Min lilla tjejja älskar den så jag måste fixa den...och det retar mig så mycket att den inte blev som jag ville så jag kanske gör en till, om tygerna räcker förstås....vilket nog blir på håret. Dessutom, vad ska jag göra med den andra?? Så hoppas ni har några bra tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kan du inte lägga till en bit av det avvikande tyget ovanför snedslån? Alltså inte en krage utan bara fortsätta på det som skulle vara klänningens halskant
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Sy dit en bit mudd som halskant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag vet inte vilket material klänningen är sydd i, men du kanske kan använda samma som i klänningen och vika tyget dubbelt och sy fast i snedslån så att den sticker ut så långt som önskas. Önskvärt är ju att det är lite stretchigt material så man kan hålla den lite för att den skall bli följsam mot kroppen, hoppas du förstår vad jag menar.
/Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
mer info
Klänningen är sydd i bomullstyg. Är inte så bra på vår kameras överföring av bilder så...
Verkar som skarva med samma tyg är det som gäller. Muddväv passar inte, och stretchigt behöver det ju inte vara efter som den är delvis öppen i ryggen; därav bandet som knyts därbak. Får väl sprätta bort bandet och sätta igång och skarva, fast skarven som kommer att synas kommer att reta mig.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Varifrån har du tagit modellen? Är den från Ottobre? Enklare att ge råd när man vet exakt hur den ser ut
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nja, jag har tagit mönster till en västklänning och satt ärmar på och ändrat längd och ja, det är nog mer mitt mönster nu...
Det stod dock att det var tätt halshål och då var det nog jag som misstolkade det eftersom jag hade bråttom och gjorde om den/ tog bort 1 cm knappt/ för att jag trodde den skulle bli för trång, det lät så på en del av beskrivningen till (jag vet, jag ska inte läsa beskrivningar, det är nästan bara då det blir fel...)västklänningen om den inte skulle vara helt öppen bak. Så det är nog allra mest mitt fel, inte bara grundmönstrets...tyvärr, får jag väl erkänna... Ska se om jag kan få till en bild och lyckas överföra den hit...teknik är inte min starka sida och just nu finns ingen som kan hjälpa mig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kan du inte sätta en liten spets i sömmen där du måste skarva. Den villar bort skraven.
Beror ju på modell och tyg förståss. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:55.