![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Sy "finbyxeficka" - Hur? + Mönsterfråga
Hej, undrar lite hur man går tillväga för att sy en sån här bakficka:
http://pici.se/pictures/wAGhVVFLF.jpg Verkar lite knepigt. Så om någon vet någon bra beskrivning eller kan hjälpa mig på traven så vore det snällt. Sen undrar jag även om Burda har några mönster för killplagg i sina tidningar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om du hänger med i svängarna så kan denna video ge dig tips:
http://www.taunton.com/threads/pages/tvt031.asp |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Så enkelt han får det att se ut!
Jag lärde mig två varianter när jag gick på Tillskärarakademin i Gbg, på "detaljsömnadskurs"! Den ena/enkla varianten innebar att man klippte upp "hålet" och pressade sömsmånen och la två vikta remsor bakom och "stickade" fast dem så snyggt man kan. Fickan syddes fast i remsornas sömsmån och så är det färdigt! Fickan kan ju med fördel vara vikt nedtill så blir det inga sömmar där! För att få remsorna exakt intill varann syddes de ihop (med långa stygn) och pressades isär. När man sedan är klar drar man bara bort tråckeltråden och så är öppningen klar! Den andra varianten andvänds oxå de "hopsydda remsorna" och läggs precis ovanför där öppningen ska vara och så sys det som på filmen: Precis den ruta som ska bli... Klipp försiktigt upp från baksidan och var noga med hörnen! Vräng, pressa noga och sticka fast från framsidan. Fickan sys fast i sömsmånen. Putsa bort överflöd och du är klar! Ligger öppningen nära linning så kan du med fördel fästa fickans ovankant där, men då får du ha med fickfodret när du syr fast passpoalen! På så sätt blir det ingen belastning på själva öppningen om man förvarar tunga plånböcker mm! Och förresten! Glöm inte att pressa fast flieselin där ficköppningen ska vara!!! Det hjälper till att inte tyget räfflar upp sig och det blir stabilare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Varken videon eller din text Johanna gjorde mig mycket smartare.
Men som jag förstod det så syr man alltså mestadelen av fickan separat och sen syr fast den i bygbenet när den är nästintill klar? I videon visade de kanske lite konstigt eftersom det inte var en byxa, bara ett stycke tyg? Om någon känner sig snäll så kanske de kan ta lite bilder nästa gång de syr en såndär ficka så kanske jag får lite bättre förståelse ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kanske husqvarnas syrummet har någon ficka som passar
http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm# |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag scannade in en beskrivning av en passpoalficka som jag fick av min lärare när jag studerade. Men beskrivningen görs med snittbilder, vet inte om du kan läsa såna. Hör av dig om du vill att jag ska maila beskrivningen, det gick nämligen inte att bifoga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack Monika, den där sidan verkar rätt bra, men det är något knasigt för den visar flera steg samtidigt när den spelar upp så man blir lätt förvirrad.
Emilia, ja skicka gärna till min mail! Senast redigerad av pneumonia den 2008-05-13 klockan 15:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kan du va snäll o maila din mail adress till mig, för det går inte att bifoga via kontakt fältet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.