Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-25, 11:50   #1
anlo anlo är inte uppkopplad

Muddkantband? Kanta i trikå?

Muddkantband? Kanta med trikå?

Jag gjorde mitt första försök igår att kanta ett par shorts med mudd. Jag klippte mudd ca 4 cm bred och vek ytterkanderna mot mitten och sen en gång till i mitten (så att den blev som en snedslå man köper färdigpressad) Sen fick man sitta oh pilla den rätt, det var himla knöligt och blev ganska tjockt tyckte jag.
Gjorde jag rätt, eller hur gör man när man ska göra på detta sättet?

Hur gör ni?

(finns detta förresten färdigt att köpa på meter eller måste man göra dem själv?)
anlo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 18:35   #2
millsing millsing är inte uppkopplad

Det finns snedslå i jersey, om det är det du menar.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 15:15   #3
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad

Jag klipper remsor på 4-5cm bredd beroende på hur bred jag vill att muddkanten ska vara. remsorna gör jag ca 25 % kortare än den kant de ska sys fast mot. Lägger muddremsan räta mot räta mot plagget, t.ex. halsringningen, syr fast med min vanliga maskin, hushållsoverlocken. Viker sedan mudden om kanten men låter muddremsan vara enkel på avigan stickar fast från rätsidan med förstärkt raksöm eller tvillingnål, töjer lätt medan jag syr. Slutligen klipper jag bort överflödet av tyg på avigsidan. Då slipper jag fyra lager mudd utan klarar mig med tre.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 16:57   #4
Steinwandt Steinwandt är inte uppkopplad

jag brukar klibba mudden dubbelt så bred som den ska va(plus sömsmån)och vika den dubbel med rätsidan utåt och sy fast den på plagget direkt med en overlocksöm, (genom alla tre tyglager,så det inte blir nån söm på utsidan) detta sätt funkar dock inte så bra om man vill ha en väldigt smal mudd/kant, då rullar sig den lätt så att man ser sömsmånen, då kan man sticka ner den med tex tvillingsöm.

jag klipper också mudden ungefär 25% kortare än tex halsringningen, eller vart det är man ska sy på mudden.

muddväv finns att köpa på metervara, den är rundstickad/vävd. vet inte vad du är ute efter, men jag köpte för ett tag sen en lite kraftigare mudd från stoff och stil som jag gillar: http://www.stoffochstil.se/shop_side...rticleid=14646
Steinwandt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.