Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-15, 23:03   #1
Sommarregn Sommarregn är inte uppkopplad

jag har ett litet mönsterproblem

Hej!
Stickar den röda jackan/koftan ur boken "Dikter i maskor" och har fått problem med raden;

Snedda axeln genom att maska av 1 maska på 16 ( 18) v och 1 m på 34 (36) v.

betyder det att jag ska maska av 1 maska på varv nummer 16 och 34? har jag förstått rätt?

sen undrar jga också vad som menas med att sticka spegelvänt, det står att man ska göra som det andra stycket fast öka där det är minskningar och tvärt om, men det känns ju bara konstigt, den stickas framifrån högerstycket, runt axeln och som jag förstått det runt till andra sidan då det står såhär;

Snedda axeln genom att öka 1 m på 17 (19) v och ytterligare 1 m på 35 (37) v. När du har 50 (54) v på axeln maskas 12 av till halsringning. Sticka vidare 12 (14) v dubbel pärlstickning. Fortsätt med 16 (18) varv rätstickning och sticka in en kil mitt bak i jackans nederkant över 36 m, lika som den första kilen.
Sticka andra halvan av bålen på samma sätt men spegelvänt, dvs öka motsvarande avmaskningarna och maska av motsvarande ökningarna till halsringning och ärmhå, framkanten stickas utan knapphål, när du har 28 (30) v rätstickning maskas alla maskor av.

(det här är slutet på baksidan)

logiskt sett känns det som om jag ska göra baklänges, dvs sticka en kil, sticka 12 varv pärlstickning, maska av 12 m till halsringning, sticka 50 varv, minska för axelsneddning osv.

Men det känns konstigt att byta ökning mot minskning i andra delen?

Kan någon förklara så jag förstår, snälla? jättetacksam för all hjälp!
Sommarregn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 17:04   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Nu ska vi se om jag begripit. Du har lagt upp längs knäppkanten på ena framstycket, stickar bak mot "sidsömmen", vidare med bakstycke, mitt på det tillkommer en kil (tydligen har du gjort en kil på framstycket också?), vidare mot nästa "sidsöm" och sen är du klar när du har gjort andra knäppkanten.

I så fall så har du fattat rätt vad gäller minskningen på varv 16 och 34.
Det betyder att närmast "sidsömmen" har du ett varv som är två maskor kortare än närmast halsen.
"Stycket" har alltså sluttande axlar.

Om axlarna sluttar på framstycket så är det ju lämpligt att de sluttar även på bakstycket. Och att de sluttar åt samma håll: alltså kortare varv närmast "sidsömmen" och längre varv närmast halsen.
För att uppnå den effekten måste du alltså öka på motsvarande ställe på bakstyckets första axel. Och minska på andra axeln på bakstycket och öka på sista framstycket.

Rita lite och fundera så kommer du på det.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:55.