![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Dekorsöm med "jeanstråd"
Jag undrar hur ni gör när ni syr dekorsöm på jeans vilken undertråd använder ni? vanlig tråd eller jeanstråd. Ska man använda tvillingnålen eller sy två gånger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar använda samma undertråd som övertråd, och vanligen syr jag två gånger istället för med tvillingnål. Det senare beror mest på att den förra maskinen jag hade fick jag inte att fungera med tvillingnålen.
Även om man inte kan sy helt perfekt bredvid varandra när man syr två gånger, syns det inte på slutresultatet (det är möjligt att om du har mörk denim och riktigt orange jeanstråd syns det, men annars inte). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag har ett stretchigt tunnare denim som jag ska sy ett par jeans, tänkte att det blir en mer töjar dekorsöm med tvillingnål. Men det kanske inte behövs, jag får väl testa mej fram, om någon kan ge mej ett gott råd är jag tacksam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har ibland problem med vanliga nålar och jeanstråden eftersom tråden är för grov för nålarna. Det blir hoppstygn...
Så därför brukar jag fuska och bara använda tråden i undertråd och lossa lite på spännprickan på spolkapseln. Detta gäller iof bara vid upplägg av jeans då det är väldigt tjockt med tyg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag brukar inte tycka att dekorsömmar sydd med kraftig tråd blir bra, varken med tvillingnål eller sydda med vanlig nål två gånger bredvid varandra.
Jag brukar istället använda vanlig tunn tråd i någon rolig färg och köra med förstärkt raksöm (då funkar ju inte tvillningnål som du säkert förstår). Slutresultatet blir hållbarare och utseendemässigt så ser man inte förens man kommer riktigt nära att man "fuskat". |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag syr ofta stickningar med dubbel vanlig övertråd i stället för den tjockare tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för alla goda råd. dekortråden är ju ganska dyr också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() har testat lite olika varianter och sytt stickningar med vanlig sytråd och förstärkt raksöm, det blev bäst på detta stretchiga tyg. Tack för tipset
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.