Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-11, 12:22   #1
SusannaT SusannaT är inte uppkopplad

Hur sy 'runt' med overlock?

Har nyss fått hem en Huskylock 901, den enklaste modellen från Husqvarna. När man ska sy ihop delar som inte är raka, hur sjutton för man tyget så att inte all söm hamnar ute i luften???

Hoppas ni förstår vad jag menar, kniven klipper ju innan jag syr så det ser lustigt ut när syckerna inte är raka. Det kanske bara är att öva öva öva som gäller....
SusannaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 12:34   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Ja, övning är alltid bra!

Runt? Som en cirkel i ytterkant? Då är det bara att se till att "bredaste" sidan på tyget ligger under nålarna och kniven gör inte så mycket nytta, om du fattar!

Däremot om rundeln är "innåt" så får du vara noga så kniven inte skär av böjen utan antingen får du ta bort kniven för att vara säker eller så får du försöka vika bort lite i taget så kniven inte får tag i det och så får du sy väldigt långsamt för att hinna rulla/vika ut nästa centimetrar som ska sys!

Hoppas du förstår! Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 12:37   #3

Ja runt som i en cirkel, som när man syr i en ärm eller liknande. Ja det är nog bara till att öva och öva. Vill sä gärna att det ska bli fint från början, har sytt på vanlig maskin i så många år att när man använder den inte ens tänker på vad man gör, så det här blir en riktigt utmaning!
Gammal 2008-04-11, 13:48   #4

Aha!

Då ska vi se om jag kan förklara!

Vid isättning av ärm: (den är ju inte jätterund men) Du lägger ihop tygerna som vanligt och sätter nålar på mitten, början o slutet och kanske en där "kullen" börjar! Sedan lägger du i det hela i maskinen med ärmen nederst! På så sätt har du koll på att ärmhålet blir "rakt" och ärmens kulle matas in lagom mycket genom att du håller emot lite på övertyget/ärmhålet ju närmare du kommer mittennålen! OBS! OBS! Glöm aldrig att ta bort nålarna i tid! Knivar är dyra!

Alltså: För att slippa sy i en färdig ärm i ett knöligt ärmhål syr du först bara axelsömmen. Därefter syr du i ärmen och sedan syr du sidsömmen från "handled" till "midja"! (se till att de korsande sömmarna inte tvingar bort tyget så det blir hål! (Har hänt otaliga gånger och då är det bara att sy igen just där! Man girar liksom på tyget och sedan girar man av...)

Är det svårt att få tygerna mitt på varann så kan du ju "tråckla" dvs sy med gles raksöm först. Men jag tror du klarar det efter lite övning!
Gammal 2008-04-11, 14:04   #5

OCH...

om man ska sy ihop ärm med ärmhål som redan är ihopsydda så är det lättast att göra som ovan beskrivning, dvs ha den längsta sträckan mot mataren och den kortare, som ska hållas RAK ovanför mot foten och är det trängre arbeten så är det lättast att tygerna viks uppåt...
Tvärtom mot om man trär på arbetet på syarmen på en vanlig maskin...
om du fattar?!
Gammal 2008-04-11, 14:19   #6

Tack för tipset!
Gammal 2008-04-11, 17:43   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Vet inte om det här är till någon hjälp, men när jag sydde de här bordstabletterna (se bild):

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=25689

så gjorde jag helt enkelt en liten avfasning i tyget (ca 3 cm lång och ½ cm bred). Jag satte sedan bordstabletten så att kniven låg emot den del där den skulle börja skära. När jag hade sytt runt och kom till slutet, så lät jag kniven skära av det sista och sedan LÅSTE jag kniven och sydde klart.
Pilen visar var skarven är.

Jag gör på samma sätt när jag syr ihop halsringningar och syr fast ärmar i armhålen på mina cardigans.

/Gunilla
Bifogade bilder

Senast redigerad av gunnsan den 2008-04-11 klockan 18:12.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 22:17   #8
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Gunilla. Vad är det för en söm du har sytt på bilden?? Den ser skruvad ut!! Snurrad inte dum alltså. Blev lite fel i ordvalet. hi hi.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 23:16   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Det är s.k. Wave-söm. Den är väldigt dekorativ och jag brukar ibland använda den som avslutning istället för att fålla eller sy på kantband.
Sydde en väska nyligen, där jag använde denna söm flitigt :
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=39623
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.