Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-06, 11:20   #1
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Fråga om nålar overlock

Hej!

Jag är ny på det här med overlock och undrar hur jag enklast byter från vanlig 4trådig overlock med bägge nålarna till en 3trådig med bara en av nålarna.
Drar man bara ur tråden hur ena nålen och fäster den nånstans med tejp? Eller måste man ta bort nålen helt?

Tacksam för svar.. här ska sys!
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-06, 11:31   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag tycker att du ska ta bort nålen. Nålen kommer ju att stickas ner i ditt tyg för varje stygn du syr och det är väl onödigt.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-06, 15:18   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Om man inte tar bort nålen kommer tråden att göra en ögla runt där nålen sticks ner och det blir inte bra! Skruva därför bort nålen och förvara den på ett BRA ställe! Ibland har jag tappat bort skruven som ska hålla nålen eftersom när den inte är åtskruvad MOT nålen utan mot "inget" så har den en tendens att skruva loss sig själv!

Jag vet inte om du vehöver ta bort nålen om du tar bort tråden i den högra nålen, men det märker du!
Exemplet ovan gäller alltså vänster nål!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-06, 15:53   #4
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
tack för råden! ja det säger sig ju självt att nålen fortsätter att sy i tyget =) men jag köpte den igår och testade den 1a ggn imorse så jag har inte satt mig in i alla sömmar än och vad som skiljer dem även om jag sytt på en väns overlock förr.

vet ni någon bra info nånstans om sömmarnas VERKLIGA nytta och anv.områden? väljer man dem mest efter utseendets skull? för som jag förstått det går flera av dem att anv. till exakt samma saker och de skiljer sig väldigt lite förutom hållbarheten eventuellt.
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-06, 18:27   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Fick du inte med en kurs när du köpte den? Det brukar ingå när man köper i butik och brukar vara väldigt bra!

I allafall verkar det som du fått kläm på det ändå! Man använder de man tycker om och som känns bra! Ju bredare, desto hållbarare! Smalare till tunnare tyger som inte har någon belastning och som dekoration!

En av undertrådarna kan man ha som avvikande färg och kan vara fin som avslutning på fållen tex. Minns inte riktigt vilken tråd av de två men det märker du nog. Och anledningen till att man väljer undertråden är dels att om man tex har en silver el guldfärg så är den för grov för att vilja igenom nålen och nåltråden blir ju bara raksöm!

Lycka till och mycket nöje med din nya maskin!
Du kommer snart inse att "det inte går att leva utan den"!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-07, 18:26   #6
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Jo jag fick med ett litet kurshäfte. Det är helt OK men det tar ju inte upp allt, bara hur man ställer in sömmarna osv.
Misstänkte det där med valet av söm, men jag kommer köra mest vanlig overlock och flatlock tills vidare.
Måste kolla upp billiga nålar nånstans också, det lär gå åt med tiden.
Här ska sys!
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons