Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-18, 12:55   #1
fribben fribben är inte uppkopplad

Question Välja symaskin? Funderar på en Pfaff..

Jag har fått den underbara uppgiften att välja ut en helt ny symaskin i 25-års present. Min gamla Singer börjar krångla och jag är så less på den! Problemet är väl att det som vanligt nu för tiden finns FÖR mycket att välja på... Efter att ha surfat runt här på Sysidan insåg jag att jag behöver lite feedback av Er som förmodligen är mer insatta än vad jag är..

Det jag eftersöker i en symaskin är att den är stark och kan sy i såväl tunna som tjocka tyger. Har mest sytt lite heminredning nu (mest pga att min gamla Singer inte klarar av nåt annat än raksöm och knappt det) men skulle vilja sy kläder mm.

Har fastnat för en Pfaff Select 3.0 med inbyggd övermatare och alldeles lagom mycket funktioner (är inte direkt intresserad av maskinbroderi) Länk till Pfaffen:
http://www.pfaff.com/se/6407_6418.html

(Pfaffen jag kollat på har bla:
- overlocksöm
- stängd overlocksöm
- täcksöm
- förstärkt elastisk sicksack
- elastisk blindsöm
- elastisk raksöm
mfl..)

Vad tror ni om den? Har fått ett allmänt gott intryck av Pfaff då många Pfaff-ägare verkar nöjda. Eller?

Visst kan man väl sy bra i trikåtyger även med "vanlig" symaskin då de har elastiska sömmar? Att önska sig en overlock istället är väl inte en så bra idé då man inte kan sy bara raksöm med dem.. Är kanske bättre att först köpa en ordentlig symaskin innan en overlock?

Tack på förhand!

Anna
fribben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 13:37   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Hej!
Vad kul att du blir med ny maskin!
Overlock eller inte är nog till en stor del ett personligt val..
Jag tycker att jag får ett mer proffsigt utseende då jag syr i trikå med overlock.. Sen blir det ju inte sämre av att det går mycket fortare att sy ihop på den..
Men visst kan du sy i trikå med en "vanlig" symaskin.
Har du möjlighet så prova runt på de olika märken som finns, även där är det personligt vad man tycker om. Jag lånade tidigare en singer av svärmor och vi kom inte alls överens (maskinen alltså) nu har jag köpt en Janome och den är jag jättekär i..
Lycka till med köpet och hoppas du blir nöjd med ditt val!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 13:43   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Jag tycker du är inne på helt rätt spår när du letar efter en bra symaskin innan du ev skaffar en overlock. Overlocken ser jag som ett komplement till symaskinen. Beror kanske på vad man brukar sy men så ser jag på det iaf.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 14:02   #4
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad

En idé jag har (som även jag ska köpa en ny symaskin ) är att inhandla maskinen på en affär med fler märken, som har som policy att man får byta sin maskin mot en annan typ ifall man inte är nöjd.

/emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 14:57   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag står inför samma dilemma! Jag behöver kanske en ny maskin eftersom min är gammal o trött och (snyft) kanske utom räddning (snyft) och med problemet att jag har ca 200 spolar med undertråd - till Bernina! OCH så upptäckte jag nu att min älskade arbetshäst som kan sy i ALLT inte har 3stegs-sicksacken som jag behöver för underkläds-sömnaden! och då måste jag kanske skaffa en helt ny! och så var det alla spolarna... Det är DYRT med lika många nya! och specialpressarfötterna...

Men jag ska se imorgon om det möjligen finns någon räddning... eller ersättning...
Jag vill ju både ha kvar min maskin och ha nya sömmar!

Det idealiska hade ju varit att få sitta ner o provsy många olika märken men Bernina finns inte i Växjö och Husqvarnasäljaren har ev Singer o Pfaff men inte andra så... och bara broderimaskiner eller FÖR simpla
Synd att man inte bor kvar i Gbg!
Men köper jag där vill de inte hjälpa mig i Växjö vid problem så hur man än vänder sig så...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 18:30   #6
zannta zannta är inte uppkopplad

Jag köpte mig en Janome Memory Craft 6600 Professional för lite drygt ett år sedan och jag är bara jättenöjd. Den syr alla sömmarna perfekt. Nu är jag medveten om att det är en ganska dyr maskin men Janom har flera prisvärda alternativ. Nackdelen med min maskin är att den väger en hel del så vill man ta med sig en maskin på syträffar så är det rätt tungt och släpa på. Jag provsydde Pfaff innan och blev rätt besviken med tanke på det goda ryktet som dom hade. Har hört talas om att dom bytt ut en hel del metalldelar mot plast i sina maskiner...!?
En overlock köpte jag en enklare variant i början på 90-talet när barnen var små. Ska man sy mycket i trikå så är det oslagbart med overlock - det går så fort och sömmarna se mer professionella ut.

Det finns ju postorder även i Sverige - har ni kollat med www.skovdesymaskiner.se ? Det finns även andra. Kolla på Janome:s hemsidan.

Symaskin är lite som med en bil, det blir lite personligt - man måste känna att man stämmer överens och att man trivs med maskinen.

Mitt råd är testa så många som möjligt och provsy i olika kvalitéer, tjockt och tunnt.

Lycka till maskinköpet!
zannta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 12:51   #7
fribben fribben är inte uppkopplad

Tack för era svar. Kanske är tur att det är drygt en månad kvar innan det är födelsedagsdags så hinner jag titta runt och provsy lite olika maskiner.

Fast nog kliar det i syfingrarna! Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge

Har ni fler tips och idéer angående symaskinsköp och gärna om den Pfaffen som jag funderar över så fyll gärna på här.
fribben är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.