![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Hur sammanfoga virkade "mormorsrutor"?
Jag har precis slutfört alla virkade rutor till en bebispläd, och nu återstår bara att foga ihop rutorna med varandra. Då uppstod problemet.
Hur gör jag om jag vill virka ihop dem (inte sy alltså). Går det? Och hur går jag isåfall till väga, har testat några varianter, men det blir inte snyggt (gissar alltså att jag gör fel ![]() Har någon nåt tips? MVH Amanda |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar virka ihop dem allteftersom de blir färdiga. Alltså när jag håller på med yttersta varvet på rutan. Speciellt när det är uddar på kanten så fäster jag dem i förra rutan osv.
Nu när du är klar med alla rutorna får du väl göra som när man syr lapptäcken: virka ihop en o en till långa remsor o sedan vika ihop remsorna tills hela är färdig... Tekniker finns det några olika fast jag vet inte om jag kan förklara med text: * Rutorna räta mot räta och "sy ihop" med smygmaskor. * Rutorna räta mot räta och sy ihop med fastmaskor. (Avig mot avig om "sömmen" ska synas!) * "Sy ihop" med 1fm, 1lf. Då blir "sömmen" mer elastisk och plattare! * Rutorna kant i kant med avigsidan upp. "sy ihop" med smygmaskor omväxlande i höger o vänster ruta. Hoppas du förstår och lycka till med pläden! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:15.