![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur stor ska halslinningen vara?
Hej!
Jag håller på och syr en raglantröja till ett barn och har fått angivet hur stort huvudmått den lille har (ganska stort). Hur anpassar jag bäst halslinningen för att den ska passa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Beroende på hur "töjigt" tyget är så brukar det räcka med att kanta med mudd, så håller sig formen på halsringningen, men om barnet har större huvud kanske du ska göra en liten knappslå i en av sömmarna. Några cm. Det blir ju bekvämare då.
Sätt exempelvis ett band på raglansömmen så syns det inte att det är tryckknappar under! Eller gör det som dekoration! Knapparna alltså! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hmm, den är redan ihopsydd och jag har bara halsringningen kvar.
Jag funderade på att göra halsringningen något större (typ klippa bort sömsmånen), men det kanske är en dum idé? Eller så kikar man på vilken storlek just den huvudmåttet motsvarar i nån tabell och så tittar men på halsringningens storlek i ett mönster med den storleken? Eller ett knappsprund bak? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Visst kan man göra större halsringing men akta så den inte ser för stor ut! Man det ska nog gå bra om man tex har en bredare muddkant. Den blir ju inte trängre för att den är bred!
Knappsprund bak kan ju vara ett alternativ men jag skulle nog ändå göra den i en söm som ändå finns... det blir enklare och troligen snyggare. Dessutom kan man knäppa tröjan själv om knapparna sitter lättåtkomligt! Det är fortfarande lättare att fästa knappslå i sömmen än att försöka få en snygg slå i slätt tyg. Men det kanske bara jag som är lat!? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det kan se underligt ut om halsringningen blir för stor. Kanske en v-ringning i halsen kan vara ett alternativ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.