Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-08, 21:59   #1
majaso majaso är inte uppkopplad

Felsökning på resåren

Hej alla ni kunniga människor!

Jag sitter med ett vantmönster som jag gett mej i kast med för att lära mej följa mönster och bli bättre på detta med stickning. Just nu, med resåren i hamn ser det inte riktigt ut som jag tänkt...kanske är det någon som kan ge mej några konstruktiva kommentarer?!

Inledningsvis har jag hunnit göra den resårstickade mudden i två färger. Jag valde att byta ut strumpstickorna mot en rundsticka för att slippa problemet med stickor som trillar ut, men nu funderar jag på om själva rundstickan kan vara roten till att resårstickningen ser skum ut. De aviga maskorna buktar inte inåt som det skall utan tar lika stor plats som de räta. Resåren drar inte ihop sig helt enkelt. Kan detta vara en effekt av att stickningen töjs ut mer än vanligt då den sitter på en rundsticka? Eller kan det vara så att jag drar för hårt i det garn som vandrar bakom de aviga maskorna så att de inte får chansen att ploppa in? Någon som har en teori?

Sedan undrar jag ockå om någon vill dela med sig av tips på hur man kan tänka då man stickar med flera färger. Dels hur man får ett bra system för att inte trassla ihop dem, och hur man kan hålla insidan hyfsat snygg och hanterbar. Hur ofta skall man t.ex.snurra trådarna när man tar garnet med på baksidan, och kan det göras på nåt extra smart sätt?

Jag har också lite problem att sticka, avmaska & lägga upp lagom hårt, handlar det mest om vana eller finns det några bra knep där med?

Alla tips är jättevälkomna, tack på förhand!
majaso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 07:15   #2
myggorna myggorna är inte uppkopplad

Lite svårt att svara när man inte ser det framför sig men vet att jag tyckte det såg konstigt ut när jag gjorde på rundsticka som var för liten. Och en vante på en rundsticka? Då måste du dra bra för att få runt det, eller?

När du stickar med fler färger glöm inte sno garnet om varandra bara så du inte får hål. Om du snor dom olika håll varannan gång så trasslar det sig inte lika mycke iaf. Jag brukar sno runt var tredje maska om det är långt emellan.

Ett tips när du lägger upp maskor är att lägga upp på dubbla stickor, det andra kommer med tiden och vanan, kanske du behöver byta stick storlek om det blir för hårt.

Lycka till
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 07:45   #3
Flia Flia är inte uppkopplad

När jag använder rundsticka istället för strumpstickor använder jag Magic Loop.

Här är en video på hur man gör.

http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 08:34   #4
spotty spotty är inte uppkopplad

Stickar själv "magic loop" vid behov och tycker att den stickningen brukar se ganska så normal ut åtminstone när man kommit en bit på väg. Gissar att du sträckt garnet på avigsidan för hårt. Känns resåren elastisk när du drar i den? När man stickar med två färger korsar man trådarna vid färgbyte. Den tråd som inte används får följa med på baksidan. Det är viktigt att den inte dras åt, den kan knappast hänga för löst.

Har du inget emot att plocka upp maskor på stickan igen, så kan du alltid prova med att dra ut rundstickan och se hur arbetet ser ut utan stickan i.

Stickar du för hårt eller löst, så prova med en grövre eller tunnare sticka? Dra inte åt när du maskar av, eller använd grövre sticka vid avmaskningen.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 15:35   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Tvåfärgad resår
Alltså en färg i räta och en färg i aviga?

Jag har aldrig testat det och antagligen går det att göra så, men oftast brukar nog en tvåfärgad mudd vara tvärrandig istället: alltså ena varvet med ena färgen och andra varvet med andra färgen, så att säga.

Funderar vidare, olika färger i rät och avig maska ... det låter ungefär som tvåändsstickning.
Hur har du hållit i trådarna?
När man stickar tvåändsstickat håller man bara i en tråd i taget, och dessutom med höger hand. (Och man gör aldrig resårstickning.)

Men om man stickar med två färger över vänster pekfinger, den ena utanför den andra, då "råder" den ena färgen över den andra. (Fråga mig inte vilken som gör vad!) Kan det vara något sånt som har hänt för dig? Om du har gjort så, kan det bli skillnad om du kastar om trådarna över vänster pekfinger?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 21:01   #6
majaso majaso är inte uppkopplad

Hej!
Vad grymt att ni är så snabba, tack för era svar! Jag försöker alltså lära mej tekniker och att läsa mönster så jag är inte så noga med slutresultatet (den påbörjade vanten är storlek jättestor och nu, efter avslutad mudd, har jag maskat av den). Och rundstickan var mest av bekvämlighetsskäl, strumpstickorna brukar bara rulla iväg när jag försökt med dem.

Det kanske inte är så vanligt med tvåfärgad resår på den ledden, jag utgick från en bok (Vantar och muddar från norr) och, har jag sett nu, resåren på bilden ser inte heller ut att dra ihop sig så mycket. Men jag tror ändå att jag dragit åt lite för mkt på baksidan, för mina aviga maskor har verkligen inte en chans.
Hur som helst, skall fortsätta projektet med mönstrade provlappar och se om jag kan få in snitsen med trådarna på baksidan. I morgon blir det en sväng till ett stickcafé i hopp om att kunna snappa upp mer kloka tips.

Har ni annars några förslag på sådant som kan vara bra att träna på för att bli någorlunda säker på teknik och sticktänk? Även boktips är välkomna! Och gärna smarta matteknep när man måste räkna om (o. dyl.) i mönstret!
Om jag verkar lite hetsig så är det för att jag behöver lära mej detta för jobbets räkning...
Tack på förhand!
majaso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-10, 09:50   #7
spotty spotty är inte uppkopplad

Exempel på bra stickböcker är den gamla klassikern "Knitting without tears" av Elizabeth Zimmerman. Skriven i kåserande stil, så svaret på ens stickfrågor kan mycket väl finnas i någon liten bisats längst ner på sidan. "Bonniers stora bok om stickning" är också en bok som behandlar det mesta inom stickning.

Mitt tips att att du stickar enfärgat med hjälp av "magic loop" om du gillar den tekniken, tills du känner att tekniken sitter. Sen kan du börja med flera färger. Stickar jag flerfärgat så brukar jag ha båda garnerna på fingret och ta den färg jag ska använda, men det finns också andra tekniker. Tänk på att en flerfärgad stickning blir mindre elastisk och betydligt stummare än en enfärgad.

På "Knitty" finns en del beskrivningar och diagram på mönsterstickade vantar. Annars kan det finnas i en del böcker på biblioteket.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-10, 15:45   #8
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad

När jag stickar med flera färger så är jag noga med att sträcka ut stickningen (sidledes) lite nu och då, efter 3-4 färgbyten ungefär. Kanske du får en bättre resår om du gör likadant?
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.