Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-03-02, 08:18   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Hmm... ok. Det är lite senare än jag menar förståss... Och en krökt grundärm för klockning har jag heller aldrig hört talas om. Men så har jag också dåligt koll på femtonhundratal och frammåt. Eller hur menar du med "Har sett samma variant på äldre plagg, från 1500-talet och framåt"? 1500tal är ju inte direkt äldre än medeltid...

Jag tänkte snarast på medeltida plagg. Själv har jag länge letat efter en trovärdig konstruktion för en bilaut, men det verkar som att experterna är rörande överens om att man helt enkelt får gissa.
Även lite senare plagg som fjortonhundratalets extrema klockärmar har jag kikat på, men inte heller där fins det något bevarat. Källäget är en aning bättre tack vare en stor mängd bevarade bilder, men det säger ju inte så mycket om var sömmarna sitter och hur tyget är skuret.

Det närmsta jag hittat klockärm på bevarat tidigt plagg är den här:
http://www.kostym.cz/Anglicky/1_Orig...ke/I_01_63.htm
Som visserligen är ett herrplagg och inte direkt har någon riktig klockärm, men samma konstruktion fast med större kil infälld hade ju blivit något mycket likt det som man kan som på till exempel skulpturer från samma period. Dessutom slipper man ju en synlig söm innuti ärmen.
Personligen anser jag det är en bättre belagd variant än dom moderna konstruktioner där man helt enkelt format om hela ärmdelen. Men som sagt, säkert kan vi ju inte veta. (Om du inte känner till några fynd som jag har missat.)
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.