![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Är det svårt att sy i velour?
... eller är jag bara klantig?
Sydde ett par velourbyxor till min dotter, som ser ut såhär: http://www.ottobredesign.com/lehdet_...5/sivut/16.jpg Och de blev välan rätt bra ändå, så svårt var det ju inte. Men när jag sydde på det orangeröda bandet nertill på byxan, så kom sömmen ca 1 cm högre upp på benet än vad det skulle. Dvs. jag nålade fast remsan på byxbenet så att sömlinjerna låg där de skulle. Jag sydde sömmen, allt var frid och fröjd. Sen, när jag kollade på den undre sömmen, hade tyget dragit sig ca 1 cm runt om. Nu blev det ju ingen större katastrof, då byxan fortfarande var några cm för långa, men varför blir det såhär? Hur ska man bete sig med velour (eller stretchtyger) för att slippa detta? Nu ska jag sy tröjan, och jag vill ju gärna att bitarna ska sitta där de ska, och inte någon cm hit eller dit slumpmässigt. /Emma Just det ja: samma sak hände på båda benen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Usch ja!
Velour är lite speciellt eftersom det både är stretchigt OCH har lugg! Det kryper liksom iväg i luggens riktning så det ska stämma att byxorna blev kortare eftersom luggen ska ligga uppåt. Det blir ju snyggare färg då! Det bästa är väl att sy fast lite nedanför där det är tänkt med utgångsläge efter hur det blev på byxorna så resultatet blir lite högre upp. Och NÅLA tätt! JAg brukar få rätta till tyglagren var 5e cm eftersom det vill krypa iväg! Det lättaste är väl att overlocka alla sömmar och göra det bästa av dekorsömmarna! LYCKA TILL! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När jag syr fast band/applikationer på tyg varesig det är stumt eller elastiskt tyg så fäster jag det jag ska sy fast med vliseofix (lr hur det nu stavas) Då vet jag att det inte rör på sig under sömnaden.
Alternativt så tråcklar jag först innan jag syr på maskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
OK, ja, det är klart, sätta bitarna lite utanför den egentliga placeringen borde ju funka. Så länge det beter sig som det ska (och kryper lika långt överallt).
Jag har ju försytt med smal sicksack först och sedan overlockat, men just dessa tvärsömmar är väl inte så utsatta för slitage, så jag kanske ska skippa för-syningen och bara overlocka. På längs-med- sömmarna blev det ju inte så mycket problem (men visst kröp det lite där också mellan nålarna). Tur att stretch är så tacksamt, och att misstagen inte syns så bra. Dekorsömmarna funkade bra, då jag hade ett "totally stable"-mellanlägg under. Sedan att det inte blev riktigt lika tjusigt som på bilden... tja - ottobre har nog råd med riktigt fina maskiner förstås ![]() /Emma |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, applikationen ska jag sätta dit med vliesofix, det har jag använt förut och det är ju kanon!
Min 4-åring, som ska få denna, tycker hur som helst att det är jättespännande att jag GÖR kläder åt henne, och att de inte kommer ur små påsar och paket ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag fick ett tips när jag skulle sy en velour klänning till min brors dotter. (Finns i mitt album)
Nåla TÄTT riktigt tätt. När jag gjorde detta så blev det mycke lättare att få sömmen där den skulle vara. Ibland slarvade jag lite o då kröp tyget direkt. Allt stretch nålar jag super tätt gäller även när jag ska klippa ut tyget. Har varit med om att tyget flyttat på sig när jag klipper o det kan skilja mycket. Visst är det kul när barnen uppskattar det man gör. Min son blir också jätte glad men..... Jag frågade varför han inte använde sin fina camoflage byxor? Men mamma dom är ju så fina så jag vill inte ha dom i skolan dom kan gå sönder.... Allt har sina possitiva o negativa sidor. Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Sänk pressafotstrycket och trådspänningen. Det brukar underlätta.
//Kaja |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tackar tackar för tipsen, jag ska tillämpa dem vid tröjtillverkningen!
Tyvärr har jag en maskin med odefinierbart pressartryck, man skruvar lite på känn (men så kanske det är på de flesta maskiner?). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag brukar tycka att velour är det mest tacksamma tyget att sy med overlock, det ser alltid snyggt ut, omöjligt att misslyckas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.