![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#9 |
|
Trådkvalitén kan vara lite knivig att avgöra om man inte har något att jämföra med. Men en bra tråd ska vara slät och inte knutig ojämn eller luddig. Den ska vara lagom hårt tvinnad och svikta en liten liten aning. Dra lite i tråden, är den helt stum, går av lätt eller sviktar mycket så är det en sämre tråd.
Men olika maskiner gillar olika trådar och en del maskiner är mycket känsligare än andra. Min gamla husqvarna 6570 kan sy med nästan vad som helst, även ganska sköra trådar, medan min moderna husqvarna är väligt mycket kinkigare. För enkelhetens skull brukar jag köra med Güterman till det mesta. Den går utmärkt i båda maskinerna. Schmetz är det märke jag förerar på nålar. Microtex nr 70 är den jag använder mest och den har jag i alla normaltjocka vävda tyger, som lakansväv, tunnare jeanstyger och sånt. Varje gång jag börjar på ett större projekt, känner att jag haft samma nål väldigt länge, råkat sy i en nål eller något sånt så byter jag till en ny. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:50.