![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Skulle inviga min nya symaskin igår och började sy en babyhjälm i trikå. Det gick bra ända tills jag kom till snedslån. Jag kantade med mudd, men antingen var mudden för tjock, eller så gjorde jag något fel. Kanten blev liksom lite svagt uttöjd och något vågig. Vad har jag gjort för fel? Sydde med overlock på avigan och raksöm på rätan. Tacksam för tips!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
För högt pressarfotstryck.
Kolla i intruktionsboken, sänk lite grann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Aha - tack det ska jag testa!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hittar tyvärr ingenting om pressarfotstryck.
Jag har köpt en bernina active 220. Kanske någon annan som har en likadan som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Märkligt,sådant ska stå i en instruktionsbok.Prova att googla på pressarfotstryck,det kan variera hur man går tillväga mellan olika maskiner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ler lite för mig själv när jag läser ditt inlägg, inte för att vara skadeglad eller något sådant...käner igen mig, mitt första test plagg i trikå var oxå en babyhjälm med samma resultat...muddkanten blev stor och yvig....syr dock på "vanlig" maskin...och jag tror att jag gjorde något tokigt med mudden när jag nålade fast den, antagligen sträckte jag den ingentign, varken vid nålning eller när jag sydde....
..men jag har ju ingen overlock (lite avis!) så det kanske inte är så enkelt som "tyg fel" och inte "maskinfel" Lycka till, du blir nog snart duktig på det där, skall du se!! (annars funkar det med vanlig maskin och tvillingnål!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har du töjt mudden när du sydde på den?
Sen är det inte alla symaskiner man kan ändra pressarfotstryck på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jo, jag töjde, fast förmodligen för lite
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Klara - nu har jag varit och inhandlat en tvillingnål, men förlåt en novis men hur ska jag trä den? Finns inget i manualen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Man kör med två trådrullar när man trär en tvillingnål...en för varje nål.
Nu vet jag inte om det är olika på olika maskiner men på min, som jag brukar köra sånt på, så trär jag båda trådarna som vanligt förutom mellan brickorna jag har innan nålen. Där kan jag lägga en av trådarna på andra sidan brickan så de inte trasslar ihop sej så lätt Jag är INTE så bra på att förklara märker jag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ja det stämmer att det inte går att ändra pressarfottryck på alla maskiner. På vissa maskiner måste man öppna skalet och ändra, således inget om man inte vill ev garanti ska ryka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Det brukar medfölja en extrapinne till symaskiner. Som man kan sätta i ett hål vanligtvis på ovansidan av maskinen. Där på sätter du trådrulle nr2. Sedan trär du maskinen med bägge trådar på samma sätt som om du hade en tråd. Jag sätter alltid bägge trådarna mellan trådspänningsbrickorna för att få samma trådspänning på tråden sedan när man kommer ner till nålen så trär man en tråd i varje nål. När man syr så är det viktigt att ha maskinen inställd på raksöm så nålen inte tar i plåten. På vissa maskiner finns speciell inställning för sömnad med tvillingnål men vanligtvis är det som sagt vanlig raksöm som gäller. Har tyvärr inte samma maskin som dig och kan inte ge några andra råd men kanske finns det någon här på sysidan med samma maskin som kan ge mer tips? De flesta maskiner kan sy med tvillingnål dock inte alla.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
För att undvika att pressarfoten inte "griper tag" i tyget på ovansidan så kan man använda en teflonpressarfot alternativt sätta frystejp på vanliga pressarfoten för bättre glid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Tack alla för era svar!
Jag har sett att det finns en extrapinne på handtaget - förmodligen den man ska använda. Ska bli spännande att testa (tyvärr blir det inte förrän senare i kväll). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Det finns speciell pressarfot man kan använda om man har en maskin där trycket inte går att justera.
Jag har beställt,efter tips från handlaren jag köpte maskinen av,en sk övermatarfot som han rekommenderade om man har problem med att maskinen "drar ut" trikå när man syr(jag har också problem med att min vanliga maskin lätt orsakar "vågor" när jag bandkantar i trikå).Om det funkar,ja det får vi se när jag fått den ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.