Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-08, 09:17   #1
pakkemakke pakkemakke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 36
Mössa med öronlappar

Jag tänkte göra en mössa med öronlappar till min lilla dotter.
Innan jag började så läste jag smart nog igenom beskrivningen. O där står det att man ska göra öronlapparna först ( det är klart).
Sen ska man lägga upp maskor på strumpstickor så här:
"lägg upp 6m, sätt på öronlapp, lägg upp 17m, sätt på öronlapp o lägg upp 6m."

Men jag fattar inte var man gör av tråden då man bara "sätter på" öronlapparna. Det går ju inte att sticka på dem heller. Ska tråden löpa på avigsidan? Det blir ju inte heller bra.

Har nu inte kommit så långt så att jag har provar, försöker bara föreställa mig en bild i huvudet på hur man gör.

Tacksam för svar så jag slipper svära sen när jag ska till. Då tappar jag sugen totalt.
pakkemakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 10:03   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Nej det är bara att klippa misstänker jag.
Du har ju lösa ändar från öronlapparna kvar också.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 10:15   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag tror faktiskt att den smidigaste lösningen är att sticka på öronlapparna, eller varför skulle det inte gå? Öronlapparna är väl inte avmaskade? Det blir ju som du säger lite konstigt att låta tråden löpa bakom, då det andra alternativet är väl att klippa tråden och se till att fästa den ordentligt, även om det känns som en märklig lösning.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 11:43   #4
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Jag har märkt att man i många beskrivningar inte tar med alla "steg" utan man tvingas tänka till själv. Eller så är det så självklart för mönsterkonstruktören att det "glöms" bort. Inte alla stickar jättemycket och det blir svårt för nybörjare.

Jag tror liksom Emma att det enklaste är att först sticka öronlapparna utan att maska av dem och sedan lägga upp 6 maskor innan man stickar på första öronlappen för att sedan läggar upp 17 maskor innan den andra och så lägga upp resterande 6 maskor. Mitt tips är att använda rundsticka istället för strumpstickor, det är enklare att hantera och stickningen blir jämnare.

Lycka till med mössan!
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 12:09   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag stickade en mössa med öronlappar i höstas med ett liknande mönster (mitt var från Marks & Kattens)
Där skulle man sticka öronlapparna först men inte avmaska dem. Sen la man upp maskorna som i din beskrivning fast där öronlapparná ska in stickar man in dem och fortsätter lägga upp maskor efter.
På mitt mönster skulle man dock sticka fram och tillbaka men jag använde rundsticka i stället. Tycker det är enklare...

När man väl börjar så är det enklare än det ser ut när man bara läser.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 12:20   #6
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Du stickar öronlapparna först utan att maska av dem. Sedan lägger du upp maskor enligt beskrivningen och sätter öronlapparna där de ska vara. De lösa trådändar du får stickar du antingen in i arbetet eller låter hänga lösa tills du är klar då du fäster dem med en nål. När du stickar in de lösa trådändarna stickar du helt enkelt några maskor med dubbelt garn, garnet du stickar med + den lösa trådändan. Du behöver inte sticka in hela trådändan utan sticka några maskor tills det verkar stabilt.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 14:58   #7
pakkemakke pakkemakke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 36
Tack för alla svar.
Jag funderade på rundstickor oxå ett tag men fick lättare tag på strumpstickor i rätt strl. Får dem imorgon så då ska jag testa o svära lite. Öronlapparna är klara men inte avmaskade utan sitter kvar på stickan. Tror det blir enklast att ta av tråden o sen låta den löpa med ett tag i stickningen sen.
pakkemakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons