Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-04, 15:33   #1
spotty spotty är inte uppkopplad

Fålla trikåplagg

Jag håller på och syr en omlottklänning i trikå på min gamla (ca 1960), men välfungerande Bernina. De vanliga sömmarna har jag sytt med zig-zag inställd på 1.5 i stygnlängd och styngbredd. Nu har jag kommit så långt att det snart är dags att fålla och ev sy en stickning på infodringarna längs halsringningen.

Hur gör jag för att få det så snyggt som möjligt? Jag har aldrig sytt med tvillingnål. Behöver jag använda tvillingnål eller går det att få det snyggt på något annat sätt? Min symaskin har bara raksöm och vanlig zigzag. Behöver jag fålla för hand?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 15:44   #2
nova1 nova1 är inte uppkopplad

Tror det blir bäst resultat med tvillingnål,annars är risken stor att det blir vågigt i kanten eftersom trikån sträcker sig.Brukar vara lätt att sy med tvillingnål, jag brukar ha ca 3 i stygnlängd.
nova1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 15:54   #3
spotty spotty är inte uppkopplad

Var får man tag på tvillingnålar? Brukar de finnas på vanliga varuhus eller Åhlens eller bara i specialaffärer? Ska man sy raksöm med stygnlängd 3, eller...?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 16:43   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Tvillingnålar brukar finnas i alla vanliga sybehörsaffärer och i tygaffärer som har sybehör, så några specialaffärer behöver du nig inte gå i.
Om varuhusen har vet jag inte, men dom nålar som ofta säljs på såna ställen är av dåligt stål och ofta trubbiga redan när dom kommer ur paketen.

Köp tvillingnål för stretchtyg.

Vanlig raksöm funkar fint. Undvik att backa för att fästa trådarna! Plastdelen som håller samman tvillingnålen är ömtålig och brister lätt.

Blir det bubbligt så prova att lätta på pressarfotstrycket.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:15.