Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-30, 22:50   #1
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad

Question Att sy byxor!

Jag har stor problem med att sy byxor, jag vill jättegärna sy ett par snygga kostymbyxor till mig själv (det verkar som min favvobyxor har krypmt i tvätten....hehe), men jag lyckas inte.

Allt som kan gå fel går fel, det blir för det mesta fel i grenen, buckligt och fult...

Så nu e jag trött på att försöka, och vill ha lite råd och tips (gärna enkla) för att komma igång lite....
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 23:10   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Hmm, jag har ALDRIG varit med om bucklig gren, fast då har jag visserligen sytt bara sytt två par byxor i mitt liv, från olika mönster visserligen. Buckliga sömmar brukar ju komma sig av att maskinen är felinställd, sedan kan ju bucklighet undvikas med att sedan pressa sömmarna. Men jag antar att det är något annat som spelar in med tanke på att bara grenen blir konstig.

Har du en sömnadsinstruktion att sy efter, eller petar du ihop byxorna själv efter eget tycke?

Jag blev medlem på www.burdastyle.com och håller precis i detta nu på att sy Janina-byxorna, och det går finfint än så länge, jag följer instruktionerna. Jag har bara sytt ihop främre grensömmen än så länge. Gör du en snygg, rundad söm när du syr den? Det kan ju vara den sortens bucklighet, att sömmen inte stämmer överens med byxorna så att säga.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 10:04   #3
Banshee Banshee är inte uppkopplad

Det är lite svårt att förstå hur du menar med buckligt, om det är själva passformen som blir fel eller om det är något sömnadsmässigt som blir fel?
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 10:10   #4
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad

Alltså, mitt problem är nog att få dragkedjan helt jämn...
Jag kan tänka mig att jag gör det i fel ordning, har lite för bråttom kanske. Skall man sy dragkedjan allra först kanske....?

Har inte sytt byxor med dragkedja efter mönster innan, nu har jag laddat ner det som MadWomanInBlack pratar om så skall jag se om jag kan få det att funka...

Jag håller er uppdaterade på hur det går....
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 12:57   #5
Banshee Banshee är inte uppkopplad

jag syr byxor i ordningen
-fickor
-gylf och främre grensöm
-sidsömmar
-innerbenssömmar
-grensöm
-linning
-fåll

alltid lättast att sy detaljer innan man sytt ihop alla långa sömmar, så att man har platta och mindre ytor att skyffla runt i maskinen och på pressbordet.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 14:37   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag vill rekomendera att du lånar eller köper en bok med detaljsömnad. En bra bok är Sy enkelt och rätt av Katarina Nordegren. Hon går igenom olika plagg steg för steg med ett bra och rationellt upplägg.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.