![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy ihop lååånga saker
Jag har ett problem... jag syr ofta ihop långa remsor ca 2 meter långa och 15cm breda till axelremmar till selar som jag sedan skickar vidare till syateljé... det rynkar sig efter ett tag och fast de är lika långa och breda så blir den ena längre... och jag nålar ändå ihop det...
jag har provat att riva tyget så det är trådrakt och att klippa tyget efter mönstret och ändå blir det så... så det blir små små veck eller så vrider det sig så jag får dra för att det ska bli någorluda rakt... det är 2 lager babycord och 1 lager normal fleece och ett stabiliserade lager med vävd bomullstyg (som vändsys) har är även provat att sy fast dessa lager samtidigt och trä i dem efteråt och sedan sticka fast dem från rätan... är det någon som har något tips på denna pina... det är så jobbigt så jag drar mig för att göra dem klara och då blir ju inte ateljén så glad... de säger bara att det är till att hålla tungan rätt i mun så blir det bra... ![]() suck.... blääää |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det har nog att göra med att matningen bara är på en sida. Om du har en övermatare till din maskin så prova med den. Det brukar bli bättre då.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det kan vara så enkelt att du har för högt pressarfotstryck också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det där med pressarfotstryck undrar jag över också. Hur ska man tänka kring det? När ska man höja/sänka det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, det är uppenbart att det är matningen. Övermatning är det enda som hjälper egentligen. Allra bäst är Pfaff (finns bara på medel till dyr prisnivå) och tydligen har Janome också en maskin med sådan (i medeldyr prisnivå), men sådan där lös som man sätter på foten duger också, sådan finns att köpa som tillbehör till de flesta märken.
Pfaffs inbyggda ser ut så här: (det svarta bakom) http://www.swshop.ru/swm/Pfaff/oper/1.jpg För andra maskiner att köpa till brukar se ut så här: http://www.sewingonline.co.uk/pics/36/IMG_2535.JPG Metall allra nederst är pressarfoten. Det vita bakom är "maskinen", det vita små bitarna alldeles ovanför pressarfoten är matartänderna, den svarta "handtaget" sätts till skruven för nålen så den rörs upp o ner o kör maskineret. (skillnaden mellan pfaffs matare och andras matare är att pfaffs matare är synkad till den normala "under foten-mataren", medan de andra matare matar genom att följa nålens rörelse) Pressarfottrycket kanske går att justeras så att det blir lösare men det är ingen riktig lösning. Vid normal sömnad brukar man inte bry sig om sådana här grejer, men när man syr långa stycken som ska passas precis till så krävs övermatare. Jag hade en pfaff tidigare som tyvärr dog, den hade den inbyggda och den är bra. Nu har jag en Brother med sådan där lös som man kan sätta till. Inte precis lika bra, men den duger väl har inte riktigt testat noga än.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Och ang pressarfottrycket..
Om du vill ha hög precision och god matning, att tyget matas fram jämnt (då pratar jag jämna stygn, och inte tyglagren) då ska man ha normal till hög tryck. Men om man syr i trikå t.ex. så vill man ha lösare tryck annars sträcks tyget ut medan man syr. Nackdelen är att tyget kan "glida" runt och inte matas superjämnt (och man kan lättare dra/styra i tyget), det syns inte i normal sömnad, men det kanske syns om man syr dekorsömmar. Det är i alla fall det jag förstod, jag kan mycket väl ha fel. Men åtminstone trikåtyg-grejen stämmer hårt tryck = tyget töjs ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Om man syr riktigt tjocka saker, eller om man syr mjuka saker behöver man lätta på trycket. Annars skjuter maskinen övre lagren framför sig, medan det undre matas av tänderna och då får man fula dragningar.
Experimentera lite på provbitar och se om du märker någon skillnad |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
ja övermataren ja...
det är ju bra och kolla vad man har för finesser...
![]() jag har ju en Janome 6600 och den har ju en sådan så nu har jag kopplat in den och det går som en dans!!! Nu får jag väl skylla på att jag ju inte haft den så länge så jag håller fortfarande på att lära mig vad den kan och det gör man ju lite allteftersom man får problem verkar det som...eller att man ska göra något nytt... som vanligt!!! Här får man råd!!! Tackar!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jättebra! Och det är också en "riktig" övermatare! (det är den maskinen jag tänkt på när jag pratade om Janomes maskin)
Det är ju bra att du redan har det optimala! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
hehe men lite pinsamt...
här har man en maskin som har många finesser som ska underlätta arbetet och så har man inte vett att använda dem... hehe
har ju sytt på en enkel singer maskin från 80 talet förut... men det var nog bra matning på den för jag hade inte det problemet med den... bara man nålade så låg det still och matade jämnt och fint vad skulle jag ta mig till utan er!!! ha det gott nu på det sista av året!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.