![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan!
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta vart jag kan köpa mönstret på Odessamössan på svenska ? Hittar det bara på engelska och har ingen aning om vad deras beteckningar beyder ![]() Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig. Min mailadress är: 71101@telia.com Vänliga hälsningar Pernilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tror inte du kan köpa mönstret "Odessa" på svenska, det kommer ju från en gratis samling på internet (ungefär som Knitty men lite skabbigare
![]() SSK = "lyft en maska, sticka en, dra den lyfta över den stickade" k6 = 6 räta (k - knit) p2 = 2 aviga (p - purl) BK1 = rät sticka med pärla k2tog = sticka ihop 2 maskor rät yo = omslag (sl1, k2tog, psso) = lyft en, sticka ihop 2, dra lyfta över de ihopstickade Tror det var alla förkortningar, fler hittar du här , och dom lär ju använda samma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jättetack!!
Tack snälla, nu kan jag säkert fixa mönstret.
Tur att det finns så hjälpsamma människor. Hälsningar Pernilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har hittat mönstret på norska
http://torillk.sprayblogg.no/2205061...dessa_lue.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag bumpar lite då
![]() Har en fråga om odessa. Går det göra den randig, så de upphöjda partierna blir i en färg och resten i en annan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ingen som har en teori om detta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Var finns detta Odessa-mönstret?
Hade varit kul att se hur den ser ut... Går det att lägga in någon länk till sidan? Jag har precis stickat ett par monkeys efter ett engelskt mönster och det känns ju som om man höjer ribban lite... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det blir inte skumt i skarvarna mellan färgerna då?
Jag har inte riktigt fattat hur man gör dom, bara sett beskrivningen på norska, och den förstod jag inte mkt av... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Man kan sticka Odessa-mössan med flera färger om man vill. Tekniken kallas ofta Fair-Isle och är samma teknik som när man t ex stickar mönsterstickade vantar eller tröjor med flera färger. Man låter den färg man inte stickar med följa med på baksidan och korsar garnerna vid färgbyte. Ev kan man behöva sticka med ett halvnummer större stickor för att mössan inte ska bli för liten. Flerfärgsstickning tenderar att dra ihop sig lite.
Lägg gärna in en länk till det engelska originalmönstret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Om jag förstår saken rätt så fanns den från början på magknits.com som har lagt ned.
Numera finns den tydligen på Ravelry där man måste vara medlem. Men det kan man ju bli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag mailade upphovskvinnan till mönstret, och fick det av henne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Snarret!
I nya numret av Interweave Knits verkar det finnas något som du letar efter. http://www.interweaveknits.com/galle...quare-Caps.asp |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Oh! Ja, precis! Tack
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:25.