Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-26, 15:31   #1
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Julmarknad 2007

Måste bara dela med mig, har precis lagt på luren efter att ha bokat in mig på julmarknad i Mariefred nu på söndag! Snacka om kort varsel

Känns både roligt och vääldigt pirrigt. Jag säljer ju en del via min hemsida, men har aldrig stått på marknad förut. Största problemet är nog att jag ska ta med eget bord, för de hade inga kvar att låna. Någon som har någon bra idé om hur man kan lösa det? Helst skulle jag vilja ha tak, ifall det blir regn och snö, men det går nog inte att lösa. Får väl släpa dit något gammalt köksbord och täcka med duk och hålla tummarna för uppehållsväder.

Nu blir det till att ge järnet resten av veckan för att fylla på lagren. Jag ska mest ta med och sälja smycken tänkte jag, men har en del stickade pulsvärmare klara så de får också åka med. Sedan vore det kul att äntligen få klart en hel bunt med grytlappar i lapptäcksteknik som jag hållt på och fixat med jättelänge.
Kanske att man kan få upp farten nu med lite tidspress

/Anna-Carin
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 15:48   #2
Stickarn Stickarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1
Hej! Känner igen mig från min första gång. Försök få låna ett större parasoll av nån. Blir det regn så blir dina grejer kanske förstörda annars eller måste läggas på tork etc. Mycke jobb. Partytält kan man investera i om man ska vara ute flera gånger. Måste dock vara 2 för att sätta upp det.
Dina fina broderade handdukar skulle kunna vara nåt som går bra på marknad tex de med dödskallarna (utan namn).
Lycka till.
Stickarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:02   #3
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Åh grattis och lycka till. Jag köpte ett kanonbord för 298:- på Biltema som man fäller in benen på. Satte på större bordsskiva och har då ett kanonbord, gick väl bra med den mindre skivan också men eftersom jag ofta har maskinen med så behövde jag mer utrymme. Sånt där partytält som fälls ihop som ett dragspel är kanon och lättare att sätta upp. Tänk på att ha snören med isåfall för att binda fast det i bordet om det blåser. Och värme, värme, värme ialla former. Blir kallare än man tror även om det skulle vara ett par plusgrader. Du kan väl rapportera hur det har gått sen. Önskar dig all lycka till, det är jättekul att stå på marknad.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:26   #4
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
Jag hade en gång ett partytält men det "gick till väders" i blåsten på en höstmarknad och försökte då att sätta fast det i stenar men då vek sig stagen som då bröts av. Nu har jag invensterat i ett riktigt marknadsstånd och det är toppen det är 3m. brett och det måste man vara två för att sätta upp men det klarar både regn och blåst. Ett bra sätt att hålla sig varm är att stå på ett liggunderlag sånt som man har när man ligger i tält det fugerar toppen.

Lycka till med försäljningen!
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 18:44   #5
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Åh vad trevligt det låter, förstår att det känns pirrigt. Hoppas vädret är med dig och Lycka Till!
/ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 22:41   #6
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Jag vill också stå på en marknad!! Funderar mycket just nu på vad det kan kosta, hur man får tag på en plats, hur stort lager man behöver ha med sig och hur högt man kan lägga sig med priserna...

Lyckost dig! Hoppas att det går jättebra!

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 06:50   #7
WinnieThePooh WinnieThePooh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 21
Tips! Ta med dig nåt mjukt att stå på tex några trasmattor eller frigolitplattor om du kan få tag på. Mycket skönare för fötterna och man håller dessutom värmen lite bättre.
WinnieThePooh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 08:00   #8
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Tack snälla för alla tips!

Jag har engagerat hela familjen till att hitta en bra lösning på bord, så vi får se vad det blir. Någon varant med infällbara ben låter bra, det ska ju vara smidigt att ta med också. Silvan hade förut ett tapetbord i hopfällbar modell där man vek ut en träskiva och lade över bockar, det kanske också kan funka. Ska också försöka hitta ett patytält i enklare modell, med tak och kanske en väggdel.

Uj, uj, det blev mycket att fixa innan söndag, och jag som bara vill ägna mig åt att sy och pyssla! Dessutom jobbar jag ju heltid, så det blir lite snärjigt att få till. Men superkul !

Smart tips att ta med liggunderlag eller trasmattor att stå på, det hade jag aldrig kommit att tänka på själv! Ska absolut ta med det.

Tänkte ladda upp med fikakorg och varmt att dricka, flera lager med kläder och mössa och vantar också, för det ska bli rejält med snö under fredag och lördag sa de på väderrapporten igår. Men jag hoppas fortfarande på uppehåll på söndag

/Anna-Carin
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 08:36   #9
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Växelkassa, påsar till det du säljer, papper och penna så du kan skriva upp sånt du kommer på kan vara bra att ha till nästa gång, visitkort om du har för det brukar generera mycket försäljning efteråt om kunderna kan kontakta dig. Tänk på om du har bockar med lös bordsskiva att det brukar vara så att folk lutar sig eller barn som hänger och då kan det tippa. Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra för dig och att vädret inte blir för jobbigt.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 08:47   #10
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!
Det låter spännande....får man fråga....måste man bilda typ bolag för att sälja på marknader...eller kan man göra det som hobby? Finns det gränser på hur mycket man kan sälja, känna?
Hoppas du får fint väder o mycket sålt!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 09:08   #11
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Man behöver inte bilda bolag, man säljer som hobbyverksamhet. Det finns stora marknader som t.ex Taxinge och så dom kanske begär att man har firma det vet jag inte men jag har stått på massor med marknader och det har aldrig varit ett krav. Inte heller för hur mycket man säljer eller så, det är ju en sak mellan dig och skattemyndigheten isåfall och det är ju isåfall den sammantagna försäljningen under året som räknas inte marknaden för sig. Så det är bara att köra.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 10:55   #12
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Jag hade kontakt med Taxinge inför deras höstmarknad, men de var jättedyra i utgångsläge och när jag sedan gick reda på att alla kostnader dessutom var exkl moms ledsnade jag och sa ifrån. Bättre också som nybörjare att testa mindre marknader och känna på det hela tycker jag, innan man satsar på något större och dyrare.
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 11:49   #13
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja absolut, Taxinge och dom där stora marknaderna har jag aldrig stått på. Alldeles för dyrt och för många regler och krav. Den dyraste jag har stått på kostade 500:- dag och det var här i Eskilstuna på Radermachersmedjorna. Jättemycket folk kom men dom handlade inte, det var lika illa för dom flesta av oss så det gjorde man ju inte om.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 11:56   #14
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Jaha, så har man deltagit i sin första julmarknad!

Marknaden pågick i 4 timmar och det var lite segt i början, men sen kom det en lagom ström av besökare hela tiden. Jag sålde en del, inte jättemycket, men tillräckligt för att gå med vinst och tycka att det var roligt. Och många som inte handlade tyckte ändå att det var fina saker vilket naturligtvis är jättekul att höra när man gjort dem själv

Vädret var bra, lite kallt men uppehåll hela dagen. Och tapetbordet funkade utmärkt som marknadsbord, det är jättesmidigt att ställa upp och ta ner.

Så nu har jag bokat in mig på en till julmarknad den 3:e advent! Nu har man fått blodad tand...
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 12:56   #15
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Vad roligt att du har haft det bra, och grattis till försäljningen. Ja vädret var ju inte det bästa i lördags. Tyckte så synd om dom som stod här i Eskilstuna för det regnade och blåste som bara den. Ett under att någon ville sig ut då. Det är kul att stå på marknad och verkligen ett gift. Har du inte långt till Trosa så är deras skördemarknad att rekommendera.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons