![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
Citat:
Nu vet inte jag hur korsettkulturen för mindre barn var "på den tiden" (slutet av femtonhudratalet i det här fallet) men om det var som senare när man började med korsett som mycket liten, så att kroppen formades efter modeidealet redan från början undrar jag om det nödvändigtvis behöver ha gjort speciellt ont alls att ha på sig en dylik korsett. Tungt lär det förståss ha varit och jag kan tänka mig att det måste ha varit rätt obekvämt att till exempel råka nysa i den, men ändå... Om man ser till vad en hel dräkt vägde kanske inte en korsett med järnskelett gjorde någon större skillnad mot en med valbardar. Nåja, det får vi nog ändå aldrig veta. Men det hade varit kul med lite fler skriftliga källor, så man fick en chans att avgöra hur dom samtida uppfattade fenomen som det här. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Det där med källor är alltid svårt, eftersom vi inte kan fråga någon som var med. Men jag tror på att testa och åter testa - har man en idé som man tror kan stämma så testar man och ser om den är genomförbar och om den verkar vara den mest troliga. Lite utanför ämnet så finns det ett par klänningsmodeller (1400- & 1500-talen) som ofta avbildades i målningar och trästick, som jag undrar hur man får till i verkligheten. Helt klart något jag måste testa när tillfälle ges! Det kan inte bli mer än fel...
Senast redigerad av Fastlove den 2007-11-25 klockan 19:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.