Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-05, 18:27   #1
isin isin är inte uppkopplad

Bernette deco 600?

Hejsan
Jag undrar om det finns någon som har en deco 600?
Är ni nöjda?
Jag har hittat en beg som skall vara superfin och jag tänkte att det kunde bli en fin julklapp från "tomten".Hon är 8 år och tycker att mammas symaskin är kanon,men "mamma" vill inte att hon använder den för mycket.Jag har fått reda på att den tar broderi som är 11*11 cm och det är ju faktiskt inte så dumt när hon är nybörjare.
Men jag undrar,någon skrev att det var samma symaskin som brother pe 150 och då undrar jag om man kan använda brothers broderkort,om inte finns det en kortläsare till decon fortvarande eller är jag enbart hänvisad till berninas kort.
Tänkte att hon annars kan använda mina kort.
Många frågor blev det.
Tacksam för svar
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 19:53   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Jag såg också inlägget om att Bernetten är samma som någon annan maskin, och frågade min Berninahandlare om det stämmer. Hon säger att det gör det inte, Bernina är tydligen den enda symaskinstillverkare som gör alla sina modeller själv. Alla modeller görs dock inte i Schweiz, utan de har även fabriker i några andra länder, enligt min säljare.
Däremot vet jag inte om Bernina kanske gör Brothermaskinen, det kan ju vara en variant.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 10:18   #3
isin isin är inte uppkopplad

Hej igen

Har på egen hand tagit reda på att bernetten 600 görs av brother och att den är kompatibel med alla brothers designkort plus ped basic.
Det är bra med internett,det står ju så mycket mer på de amerikanska sidorna än de svenska.
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 10:28   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Berninasäljaren har helt fel! Gamla Bernetter som t.ex. denna 600 gjordes av Brother och läser samma filer som Brother (PES). Maskinen är en riktigt robust slitvarg, men tänk på att den har rätt många år på nacken, och broderimaskiner som används väldigt flitigt kan slitas en del. Säkert inget som inte kan fixas dock!

Tänk på att ta med kostnaden för kortskrivare i kalkylen om du inte har det redan.

(Nya Bernina Deco-maskiner görs av Janome, så säljaren behöver bestämt gå hem och läsa på!)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 17:22   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Hej igen!

Jag kontaktade Bernina här i Sverige och fick följande svar:

"Hej!

Bernina tillverkar alla sina maskiner själv - med ett undantag - nämligen de rena broderimaskinerna. Det stämmer att Bernette Deco 600 är en Brother, men jag
vet tyvärr inte modellbetäckningen. Så jag skulle tro att du kan använda ett "Brother-kort" i en Deco 600.

Med vänlig hälsning
Bernina Nordic

Kent Hansen
Teknisk Support"

Så min säljare har fel angående att Bernina tillverkar alla sina maskiner själv, men Janome verkar inte vara inblandade.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 18:00   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Jodå, Janome gör Deco 330 och 340, rena broderimaskiner, som alltså ingår i detta:
Citat:
med ett undantag - nämligen de rena broderimaskinerna
Men det är ju inte dem det gäller nu.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.