Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-27, 11:52   #1
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Troll i mina maskiner!!

Jag tror banne mig att det "gått troll" i mina maskiner!!!!
För ett par veckor sedan tog Janome 350E snedsteg, hela broderiet förskjöts åt höger, förra vecka tog den snedsteg åt vänster!!!" Med olika broderier, men bägge hade jag broderat tidigare, och även efter snedstegen.

Idag är det overlocken som vrångas!
Den tvärstannar,, svarar inte på pedalen!? Displayen lyser, så ström har den. Det var så här för ett par veckor sedan också, men bara någon sekund, sedan gick den igen.

Tur att jag har en bra symaskinshandlare, i eftermiddag ska jag få låna en annan overlock. 910 behöver de titta igenom. Det är ju bara ett ½ år sedan jag köpte den!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 15:34   #2
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Frustrerande när det går trolltyg i maskinerna!
Hoppas att du får bort dom.
Men att behöva lämna in maskinen efter 6 mån låter inte klokt!
Kram från lilla häxan
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 15:35   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Kan det vara så att de behöver rengöras? Jag hade problem med min designer 1 för någon vecka sedan. Jag gjorde en grundlig rengöring på den och nu funkar den perfekt. Började med att dammsuga den ordentligt framförallt under spolen och tog bort så mpnga delar jag kunde. Sedan tog jag elektronikrengöring (finns på Clas Ohlsson)och sprutade med och gjorde rent med en tops. Det var otroligt myckeet smuts som lossnade med sprayen trots att maskinen är relativt nyservad och jag dammsuger ofta. Prova! Det kanske hjälper.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 15:48   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
På Overlocken kan det vara glappkontakt, om det sitter i kontakten i maskinen, eller i själva sladden. (fabriksfel)
De ska titta genom den.
Damm är det inte i maskinerna, jag rengör efter varje större sömnadprojekt. (nu ska 6600 få sig en omgång med borsten, där tog jag upp spolkapseln i förrgår)

350E tar jag upp spolkapseln ur minst 1 gång i veckan, dammar ur med borsten efter varje broderi.

Jag gör lika med alla mina masikner, går igenom med borsten efter varje gång, och en större rengöring, 1 gång i veckan då jag tar isär och lyfter ur spolakapseln.
Overlocken får samma behandling efter varje projekt, + lite olja.
Strax ska jag få en lånemaskin, de skulle komma nu efter stängningsdags.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 17:39   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
I så fall har jag också troll i mina maskiner.. Först fick jag hoppstygn på min pfaff 919 som jag gett upp av ren frustration (och reparatör som inte förstod mig)

och nu börjar min backupmaskin pfaff 332 (sådär 30-40 år äldre maskin än 919) också göra hoppstygn?! Jag blev så irriterad, så det smittar tydligen! Eller så tar E-Slöjds trikåtyger bokstavligt talat kål på symaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 18:01   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ibland blir man inte klok på "de små liven"!!

Nu är min 910 hos HQ, så får vi se vad de kommer fram till!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 18:50   #7
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Det är ju halloween, det kanske är spöken och häxor i maskinerna. Min är redan på verkstaden och jag hoppas på att få tillbaka den snart.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 19:16   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Naturligtvis, där har vi det!!!!!
Sååå långt tänkte jag inte.
Jag undrade vad jag fått in i syskrubben, när jag skulle sätta igång "Flitiga Lisa" (350E) hon ville nästan inte starta!? Displayen lyste upp, för att sedan bli svart, så vart det några gånger, innan hon bestämde sig för att "lyda".

Nu jobbar hon med en baksida till en Lacelykta. Den lyktan ska bli röd.

Hoppas att du får tillbaks Din maskin snart, Du kan ju drabbas av abstinensbesvär!

Jag har ju en sagolik HQ-handlare, jag får alltid låna en maskin.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 19:28   #9
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag är redan drabbad av abstinens. Fick nästan kramper igår hi hi, Men jag har trösthandlat mönster och lapptekniktyger hos Lapp-Elisa så det känns lite bättre och så blir det nog lite motiv från www.jennysembroidery.com också. Helt underbara snögubbar har hon ju nu. Håller förresten på att spara till en 350E så det är kul att höra hur du upplever din.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 19:40   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vilken tur att Du tröstat Dig med shopping i väntan på maskinen.
Va skoj att Du tänker köpa en 350!
Det är en otroligt bra maskin.
Trådklippet, den varnar för att undertråden håller på att ta slut. Att man kan använda USB-minne + minneskortet, displayen är i mitt tycke bättre på 350 än på 300.
I displayen går det förstora broderierna mer än i 300
Jag var mycket nöjd med 300, och är mer än nöjd med 350.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 19:44   #11
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Det låter underbart för så är det ju på min nuvarande maskin, Bernina Artista 180. Men den börjar bli till åren och så är den ju lite långsam pga sin ålder. Utvecklingen har ju gått framåt. Räknar med att om allt går väl så har jag råd att köpa en till våren, kanske på syfestivalen om dom har nåt bra erbjudande. Hoppas din kryar på sig snart.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 19:55   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
De är egentligen inte så dyra, lite drygt 12000,-
Har Du en bra symaskinshandlare går det alltid pruta en del.
Det ska bli skoj att få höra vidare hur det går med Ditt köp av 350

HQ-butiken håller på att höra sig för, varför min "tagit snedsteg"!
De löser alla mina symaskins-problem. Till och med att de håller på att laga min Pfaff industrimaskin, när jag gjorde det senaste båtkapellet i somras, kom trådspänningsfjädern nerdansande!!!!!!! (De kommer hem till mig och lagar den, och när jag köper maskiner eller som idag, jag får dem hemkörda, utan extra kostnad)
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 06:21   #13
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Gomorron, det är ju kanon att ha en sån handlare, nåt sånt finns då inte här i stan. Ja dom ligger ju väldigt bra i pris. Tycker det verkar som man får mycket maskin för pengarna. Nu ska jag gå runt och ställa om klockorna, orkade inte göra det igårkväll. Rapporterar den dagen jag köper maskin, har säkert en hel del frågor då. Ha en bra dag allihopa.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 06:32   #14
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Godmorron!
Ja, man får väldigt mycket symaskin för en inte alltför stor slant, när man köper Janomes maskiner. Ta bara Janome 6600P den kostar runt 13 500,- och är som en industrimaskin.

De går som "urverk", står stadigt, syr väldigt fina sömmar.
För något år sedan trodde jag väl aldrig att jag skulle "svika" Husqvarna-märket!!!

910 är ju en Viking Husqvarna! Så alldeles har jag inte svikit!

Jag kan inte ha en bättre symaskinshandlare, vad jag än har för önskemål eller funderingar så "uppfyller" de dem!

Jag önskar Dig lycka till med maskinköpet.
(jag ställde om klockorna igårkväll)
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 14:05   #15
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Nu har min overlock varit hos HQ sedan den 27/10, de har kört den varje dag.
Och den går precis som den ska, inte en enda gång har den "vrångas"!!!!

Den ska få vara kvar några dagar till, tills min nya kommer!
Jag har nämnligen beställt en maskin till!!
en Janome CoverPro 1000.

Jag har länge haft funderingar på en sådan, nu idag när jag ringde ang overlocken, kunde jag inte hålla mig längre, utan bad att få ett pris på CoverPro.
Jag har "dragit" mig i det längsta för att be om ett pris,, jag känner mig själv, får jag ett bra pris, ja då slår jag till på en gång!
Under hösten har jag haft bra med syjobb, så det ligger en slant och "bränner"!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons