Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-10-23, 09:00   #27
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag måste nog skriva lite till i den här intressanta och viktiga tråden

Jag tror att "det nya sättet" att läsa slöjd är jättebra! Jag tycker att det är viktigt att barnens kreativitet stimuleras och jag tror att de lär sig väldigt mycket av att tänka i processer så som beskrivs.

Jag tror faktiskt inte att det kommer att ske på bekostnad av de gamla teknikerna (som jag också tycker är viktigt att bevara, och att utveckla). Kanske nästan tvärtom. Det känns snarare som att lärarna nu har större möjligheter att inspirera och improvisera. I systemet med ett antal obligatoriska moment blev en hel del tekniker helt förbigågna eftersom de inte hanns med. Som jag tolkar att det fungerar nu så kan en elev sitta och knyppla och en annan sticka och på det sättet kommer kanske fler tekniker fram. Och barnen kan inspiera och lära varandra. Genom att både lärare och barn får jobba med lite friare ramar så ökar skaparglädjen och det tror jag är det allra viktigaste när det gälller att stimulera slöjdintresset och därmed bevara olika tekniker.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons