![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Skulle jag enbart handla på svenska affärer skulle jag inte ha råd att sy lapptäcken. Visst är det roligare att känna på tyget men inte till dubbla priset tyvärr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
En stor anledning till att priserna i Sverige är så dyra är att vi har en moms på 25% här mot 6% i USA. När ett företag i USA skickar tyg på "export" till Sverige (eller annat land) så får de räkna av momsen eftersom den egentligen ska betalas i tullen när sakerna kommer till Sverige.
Resultatet av det hela är att när man beställer från USA så handlar man alltså taxfree! Men även om man tar bort momsen på tygerna i Sverie är de fortfarande mycket dyrare. Det kan bara butikerna själva påverka genom att sätta press på sina leverantörer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Billiga tyger
Just nu har http://ylvasquiltrum.se/ rea på massor av tyger. Priser ligger på ca 50 - 80 kr/m.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Jag handlar som sagt så gott som allt mitt lapptäckstyg på Fabric Shack och jag har aldrig varit missnöjd med det tyg jag betalar 26 kronor/yard (dagens dollarvärde) för, varken kvalitét, kundservice, färger eller mönster. Även med frakt, moms och tull blir det MYCKET billigare än i Sverige.
Handlar jag i Sverige gör jag det på Stoff & Stil, men det anses kanske inte "schysst" eftersom affären är gigantisk och ligger utanför stan? Tygaffärerna i Malmö går nog inte så bra efter att Stoff & Stil öppnat, men jag känner mig inte motiverad att stödhandla hos dem. Varför skulle jag, de är dyra, har dåligt utbud och, enligt min erfarenhet, snorkig personal? En gång ville jag köpa mönster hos en av dem, det måste beställas och kunde hämtas måndan efter. Jag fick traska dit TRE måndagar utan att det kom. Tror ni att jag gjorde mina egna betällningar från USA efter det, till halva priset dessutom?? Självklart! Har inget emot att handla så att butiker i mitt närområde överlever, jag sätter tvärtom en ära i att försöka hålla mig på "min egen gata". Men nån måtta får det vara. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Är det sant att du hittar lapptäckstyger på Bauhus och samma i våra lappbutiker? Det har inte jag sett här i Gbg förståss. Ja, visst handlar jag på skroten och Göksäter mm men de flesta av deras lapptäckstyger är inte i den högre kvaliten.
Om man köper lite billigare tyger och blandar med sk dyrare tyger, bör man se upp lite extra med sömmar mm för täcket blir i olika kvaliteter, Det har med vävtäthet och garntjocklek att göra. Det behöver inte spela någon större roll. Det finns folk som bara syr av loppmarknadstyger, och det går det också. Men ett lapptäcke blir aldrig äldre än det sköraste tyget blir, Däremot blir det mer liv i ett täcke med blandade tyger, gärna återanvändning. Ja, priserna är hemska. Lycka till allesammans önskar RutViola |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Jag vill bara lägga till, när det gäller Malmö. Har Du varit inne i Färg och Form. Det är nog Sveriges mest välsorterade butik i lapptäckstyger. Har aldrig märkt att de varit snorkiga. I Ellerstorpsboden har jag aldrig kommit in. Stoff och Stil handlar jag också på när jag kan. De har jättemycket.
Men kan ni förstå att lilla LIDKÖPING har fyra butiker för tyg och alla köper som galningar där. Nä, jag vill inte vara snorkig på något sätt om ni tolkade det så i mitt tidigare inlägg. Kram RutViola |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Ja, jag har varit i den ytterst välsorterade och mysiga quiltbutiken Färg & Form flera gånger och Eva där är jättetrevlig och inte ett dugg snorkig. Men hennes utbud är för dyrt för mig. Jag förstår att hon inte kan idka välgörenhet, hon är ju näringsidkare. Men jag kan ju inte heller agera välgörare gentemot henne, jag är en konsument som måste hushålla med mina resurser.
De snorkiga butiksbiträdena jobbar/jobbade i tygaffärerna som konkurrerar med Stoff & Stil. Jag hoppade av ämnet "quiltning" (utan att förtydliga det riktigt). Jag tyckte att det var bra jämförelse, för även där riskerar små butiker att konkurreras ut. Och jag köper lapptäckstyger på Stoff & Stil också ibland, men där har jag upptäckt en sämre kvalitet så jag handlar hellre på Fabric Shack där det både är billigare och bättre tyger (samma klass som de dyra). Och andra quiltningstillbehör beställer jag också oftast från USA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Vad gäller lapptäckstyger köper jag nästan alltid online. Har alltid blivit besviken när jag går och kikar hos svenska butiker - med undantag för Panduro. Stilerna jag tycker om finns helt enkelt inte här. Panduro har lite aning dock.
Jag är normalt för att stödja småbutiker, men när det är så häftiga skillnader så ser jag ingen vits med det speciellt inte om tygerna är tråkiga. Jag tycker om retrotyger.. 30-tal, 50-tal, 60-tal, 70-tal. Jag använder tygerna för att sy dockkläder eftersom motivet är i lagom skala för dockor. ![]() Ja, om man bara behöver betala 30-60 kr för tyg online så köper man förstås hellre det än 150-200 i butik. Till och med när jag åkt på tull, så är det mycket billigare. Då kan man snacka om skillnad! Och ja precis som ni säger det är skillnad på butik och butik..... Renodlade lapptäcksbutiker har tendens att åka upp i pris rejält. Men man kan hitta lapptäckstyger i andra butiker för lägre pris. Till och med panduro håller aningen lägre priser än renodlade lapptäcksbutiker och Panduro har "märkestyger". Det där med "tråkiga tyger", min teori är helt enkelt att butikerna har t.ex. öppnat för 10 år sedan eller så, och köpt på sig lager tyg, och nu försöker sälja på dem och uppdaterar inte riktigt sig, så därför hänger de inte precis med i vad som är nytt. I USA är det populärt med 30-tals retro, men här finns det knappt något alls. Och då är det ändå inte alltför extrema tyger.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
Vet ni att Lillskogens Tygshop ( de finns under länkar ) säljer ut sina lapptäckstygen till kanonpriser?
// Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Bauhaus
Hej.
Har läst diskussionen ang.lapptäckstyger. Nu undrar jag var Bauhaus finns? När jag kollade på Googles så fick jag bara fram byggvaruhus. Vad har jag missat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
Skulle tro att du hittat rätt. Bauhaus är en byggvaruhuskedja. Brukar ligga i såna där köpcenta utanför städerna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
Jag antar att de menar just byggvaruhuset. De har lite tyger. Mestadels gardintyger om jag minns rätt. Jag köpte billig enfärgad bomullstyg i mängder en gång därifrån.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
Bauhaus i Västerås har många fina bommulstyger tycker jag. Även garner, tråd (güterman) och sticktillbehör.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
Det där med dåliga tyger (glest vävda) har jag bara råkat ut för i Sverige. Täcket jag syr just nu har jag det problemet med.
![]() Från Fabric Shack så har inte jag sett tyger än annat än från namngivna designers. Tygerna är väldigt homogena i sin kvalitet! Nu har jag inte handlat mer än 4 gånger därifrån men jag har ju köpt minst sju olika tyger varje gång så jag skulle nog vilja påstå att jag testat en del av sortimentet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
Jag har köpt från www.thecottonshop.net och www.equilter.com samt lite andra affärer och är nöjd med deras tyger. De fallen jag inte är nöjd är då onlinebilden inte matchar verkligheten. (för liten bild eller för suddig bild) thecottonshop.net har bäst matchning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.