Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-09, 12:26   #1
Karasu Karasu är inte uppkopplad

Tipsa mig om maskiner

Jag ska börja sy lite mer på allvar och behöver en enkel med stadig maskin. Jag kräver inga "fancy" saker och inga dekorsömmar.

Raksöm, zickzack, knapphål vore bra och den ska kunna sy genom ganska tjocka tyger. Bör helst inte kosta mer än 5000 eftersom att jag har mycket begränsad ekonomi.

Kan ni tipsa mig om någon bra maskin?
Karasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-09, 14:15   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Hej Anna!

Ett tips är att leta upp en bra handlare först! Jag sydde först på Husqvarna, och när jag sen skulle byta maskin hade samma handlare som jag köpt HQ av tagit in Bernina, och de rekommenderade varmt en av deras modeller, så då bytte jag!
Den handlare jag går till har dessutom en hel del begagnat, och man kan ofta fynda maskin på det sättet. Man kan få tag på en bättre maskin på det sättet än om man köper en billigare, helt ny variant.
Vill du ha en helt ny skulle jag i så fall rekommendera en Bernina Activa 210, en sån kan du nog få för runt 5000:-. Bernina gör även billigare modeller, men jag vet inte något om dem tyvärr.
Annars kommer du garanterat att få fler tips här på modeller och märken, det är ett hjälpsamt gäng tjejer som håller till här!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-09, 15:03   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Mitt tips är att du söker här i forumet. Sök tex på orden "symask* 5000" så får du upp en hög med tidigare diskussioner.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-09, 20:56   #4

Citat:
Annika74 skrev:
Hej Anna!

Ett tips är att leta upp en bra handlare först! Jag sydde först på Husqvarna, och när jag sen skulle byta maskin hade samma handlare som jag köpt HQ av tagit in Bernina, och de rekommenderade varmt en av deras modeller, så då bytte jag!
Den handlare jag går till har dessutom en hel del begagnat, och man kan ofta fynda maskin på det sättet. Man kan få tag på en bättre maskin på det sättet än om man köper en billigare, helt ny variant.
Vill du ha en helt ny skulle jag i så fall rekommendera en Bernina Activa 210, en sån kan du nog få för runt 5000:-. Bernina gör även billigare modeller, men jag vet inte något om dem tyvärr.
Annars kommer du garanterat att få fler tips här på modeller och märken, det är ett hjälpsamt gäng tjejer som håller till här!

Lycka till!

Hur är den när man syr i tjock sammet?
Gammal 2007-10-09, 22:49   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Jag kan faktiskt inte svara på det, eftersom jag inte har den här modellen själv. Däremot har "min" säljare en sån här hemma, och hon tyckte att den räcker till henne eftersom hon har Berninas värstingar i affären och syr en del på dem där.
Men jag vet att hon syr i flera lager jeans med den utan problem. Och en gissning från min sida är att det går bra att sy i sammet. Min förra maskin (Bernina Virtuosa 160) kunde jag tex sy både baddräktstyg och jeanstyg med samma pressarfotstryck. Activan är ju samma typ av maskin, alltså inte en av de här allra billigaste varianterna som heter Bernette, och jag har nu en Aurora 440 med fler finesser men som syr lika fint som Virtuosan. Och min säljare menar att Activan håller samma klass på sömmarna, även om den har färre alternativ.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 18:50   #6

Jag har blivit tipsad om en maskin som heter Husqvarna Emerald. Vet ni något om den?
Gammal 2007-10-10, 18:57   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Janome har många prisvärda modeller,
Easy Jeans ska visst vara en riktigt bra maskin, den kostar strax över 5000,-

http://www.pastellen.se/pastellen/De...asp?CatID=1321
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 23:49   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Janome är nog bra att köra med eftersom de flesta andra märken faktiskt köper Janome-maskiner och sätter deras egna märken på för deras budgetmaskiner, så det är nog bättre att gå till originalet.

Ja, jag har hört positivt om Easy Jeans.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 12:57   #9

Grejen är att jag ska inte sy "vanliga" kläder utan kläder och tillbehör i stilen "Gothic Lolita", och där kommer jag använda satin, sammet och spets lika mycket som fleece, bomull, tyll och dylikt. Det blir ofta en del tjocka lager, jag kommer behöva kunna sy volanger och annat...

Jag blev tipsad om Husqvarna Emerald. Vad vet ni om den?
Gammal 2007-10-11, 13:06   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Emerald är också Janome-maskiner.

Tyvärr kan jag inte svara eftersom jag inte har någon erfarenhet på maskiner utöver pfaff. (tysktillverkade pfaff original alltså)

Enklast är förstås att gå till en butik med många olika symaskinsmärken med dina egna tyger. Ta med många olika tyger, tyll, sammet, satin, bomull, pvc, ja vad som helst du gillar, och sy på dem. Testa dig fram. Gör det även om du inte tänker köpa någon maskin. Du har rätt att få testa. Om inte, så går du till en annan butik.

Jag kan rekommdera pfaff för all ovanstående sömnad men de kostar ju mycket även de mekaniska. :P

Senast redigerad av ichigo den 2007-10-11 klockan 13:10.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.