![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
virkad trekantssjal
Jag är nybörjare när det gäller virkning, och envis och impulsiv som jag kan vara så orkar jag inte följa råden om att börja med en enkel grytlapp. Jag vill ju inte ha en grytlapp, jag vill ha en trekantssjal i svart yllegarn, det är ju därför jag håller på och lär mig virka...
Jag inser att det här inte är det bästa nybörjarprojektet av flera anledningar (ta bara det att jag använder svart garn, dubbelt dessutom...), men ja, jag är som sagt lite envis och egensinnig. Nu har jag tagit upp det hela två gånger (det är så skönt att man kan få göra lite fel med garn, det går att riva upp och börja om, inte alls lika slutgiltigt som när man sätter saxen i tyg!). Första gången visste jag från början att jag skulle riva upp det igen, skulle bara testa lite hur det kändes, hur man gör maskorna o.s.v. Igår rev jag upp det hela igen, tyckte att jag hade gjort så mycket fel. Det fåniga är att jag stickar efter en beskrivning där man inte kan se trekantssjalen i sin helhet. man ser den på en modell, virad som halsduk, men det säger ju inte så mycket om vilken form arbetet ska ta i början. Man börjar virka från en udd som ska bli bredare, så mycket kan jag räkna ut, och jag har också ett mönster som visar vilka maskor det ska vara var. Så långt alltså, men mönstret är ju inte en återspegling av vilken form sjalen verkligen kommer att ta. Nu misstänker jag att jag har gjort en hel del ytterligare fel, det känns nämligen som om det är först ikväll som jag har börjat fatta hur jag ska se skillnad på maskorna jag redan har gjort, och hur logiken i det hela går. Frågan är: Ska jag riva upp det hela än en gång? Antar att det här med trekantssjalar är ganska lika även om mänstren kan vara olika - eller? Dvs sjalens form måste ju vara ganska lika även om man får till dem på olika sätt? Min sjalbörjan är snarast som ett hopklämt V. Jag hade väntat mig något som inte har så branta vinklar... Reder det här upp sig med tiden, eller borde jag redan i det här skedet inse att jag ska riva upp och börja om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag är inte riktigt med på om du stickar eller virkar din sjal, då du "skriver emot" dig själv.
Om du vill ha mönster på den virkade trekantssjalen jag har gjort (se mitt album) kan det ordnas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Är det ett väldigt brant V så kanske du lär repa upp och försöka få ditt V lite bredare genom att lägga till någon till stople (eller vad du nu kör för maskor).
Gå in på garnstudion och leta efter ett mönster som du kan följa, det kanske är lit eenklare än att virka efter en ihopvirad modell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om vinkeln blir för spetsig så bör det ju bero på att du ökar för lite. Kanske ökar på vartannat varv i stället för på varje. Eller en ökning istället för två när du ska öka.
Du har inte möjlighet att visa oss beskrivningen, eller i alla fall början på den? Om du har flera nystan så kan du ju börja virka met nytt garn innan du repar upp det du gjort, så kan du se vilket som verkar bli riktigast. Står det inga mått i beskrivningen? Måtten säger ju hur spetsig sjalen ska bli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jennifer S: Ber om ursäkt för min svamlighet, ser att jag skrivit "stickar" på ett ställe.
![]() Jag misstänker att ni har rätt vad gäller att jag har ökat för lite, tror att det var ett fel som jag gjorde på de två första varven innan jag hade fått öga för hur man skiljer de redan virkade maskorna från varandra. (Jag kommer ihåg att när jag lärde mig sticka fick jag höra att det är lättare med ljusa garner - antar att det gäller lika mycket för virkning, men nu tycker jag ju inte om ljusa färger...) Jag har alltså en beskrivning som fungerar mer bild- än textmässigt, genom ett diagram som visar hur man ska virka de olika varven. Det som gör att det ändå inte ger en rättvis bild av hur sjalen kommer att se ut beror på att diagrammet visar endast 11 varv, eftersom många varv ska virkas på samma sätt som de föregående. Det här framgår av den medföljande texten, men det hjälper ju inte om man vill ha en överblick över vilken form sjalen ska ta. Tack för era svar! Jag tror att jag gör ytterligare en omstart - trots allt kan det ju bara bli bättre eftersom jag hela tiden lär mig mera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Att riva upp är ju en del av läroprocessen. Jag är också lite envis när det gäller nya saker, tar på mig för svåra grejer.
Men jag har lärt mig att riva upp och börja om så många gånger som krävs tills man har lärt sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
*skrattar* Här har ni en som vägrar att repa upp, även om det skulle innebära jordens undergång om jag inte repade upp. Visst, stickade jag fel för två maskor sedan, eller sex maskor sedan, så är det inget problem, men hittar jag ett fel sex RADER ner så tar jag på mig skygglapparna och fortsätter ^^ Det är helt enkelt för tråkigt att repa upp, och det känns som om man blir någon sorts sisyfos då, som står och rullar stenen uppför backen hela tiden. Det viktigaste för mig är i alla fall att jag har lärt mig vad jag gjorde för fel och kan undvika det nästa gång:
"Gör om gör rätt" blir i mina ögon "gör inte om, gör rätt nästa gång istället!" Min mamma är tvärtemot. Hon var/är notorisk med sin stickning (jag håller på att lära upp henne). Hon höll på med en ribbstickad halsduk som sitt första projekt och repade upp halva projektet (en så där 15 rader) bara för att det var ett fel där nere... Eller som provvanten jag stickar nu: Okej, jag gjorde fel på lillfingret... men då har jag fyra fingrar kvar att öva på! Lycka till! *hejar på* |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Om jag stickat fel kan jag nog släppa just den maskan väldigt många varv ner för att sen virka upp den rätt - alltså inte repa upp alla maskor, men när man virkar så funkar ju inte den metoden så då har jag mer överseende med små fel
![]() När jag tänker efter kan det vara förklaringen till varför jag hellre stickar än virkar! ![]() Hoppas att du får ordning på mönsterbeskrivningen ikamymlan, tänk på att du får bättre form på sjalen när den är färdig och du spänner ut den. Jag tror det är fullständigt normalt och oundvikligt att början är oidentifierbar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag kan inget om virkning av sjalar, men stickar man kan man ju göra dem trekantiga från olika punkter:
längst nerifrån och uppåt (öka i sidorna) från mitt i nacken och nedåt (öka i sidorna och på båda sidor om mitten maskan) från ena kanten av "nacksidan" (öka på ena sidan fram till mittsnibben, sen minskar man tills maskorna tar slut) Om man gör dem randiga så blir de tvärrandig, v-format randig resp långrandig. Det kanske hjälper dig att komma på vad du håller på med. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.