![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Stärka mellanlägg och...
Ska sy en festklänning. Går det att stärka mellantyg och få liknande effekt som med korsett? Alltså att den blir något stödjande men inte så mycket som en äkta korsett.
Hur i så fall gör jag? Har tänkt prova på lakanstyg i bomull där jag syr fast plastband på 4 ställen. Den ska till en festklänning (lätt satin i svart)utan axelband där överdelen är tajt och kjoldelen är kort men bred från höft. Om jag senare vill tvätta plaggen ska man kemtvätta eller ska jag tvätta i vatten och stärka sedan igen. Blir det fläckar av stärkmaterial och vilket stärkmedel rekommenderar ni? Vilken foder polyester eller acryl rekommenderar ni? Vad ska jag ha på plastbandets ändar så att det inte blir hål i tyg av vassa ändar? Det ska tyll till underkjol som lyfter upp kjolen från midjan. Hur rekommenderar ni jag ska sy den för bästa effekt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är inte bara stålen som gör jobbet i en vanlig korsett, utan minst lika mycket tyget och snittet.
Om du gör en "riktig" korsett och sätter i plastband så får du något som fungerar som en korsett... ett tag. Förmodligen tillräckligt för att fungera vid något enstaka festtillfälle. Om du syr ett tunnt lakansvävsliv så spelar det ingen roll om du sätter i plast eller stålskenor, för tyger kommer inte orka hålla det det ska. Plasskenor behöver MER stöd från tyget och varandra för att fungera än vad stålskenor gör, men samtidigt belastar dom tyget mindre. Hade jag vart som du hade jag köpt bomullscanvas och sytt ett stadigt liv i två lager. Sen hade jag satt lite kraftigare plastskenor rättså tätt emellan lagren. Då får du ett plagg som håller ett litet tag i alla fall och som kanske till och med kan ge dig lite stöd för bysten och en aning inhållen midja, förutsatt att det sitter som det ska. Det fins oftast små plastpluppar att sätta på ändarna av plastskenorna, men om du köper stadiga plastfjädrar och inte rigilene eller något sånt så behövs det normalt inte. Du bara rondar av hörnorna lite med en vanlig sax eller med en fil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
tack!
Är jätteglad att du svarade och att jag har möjlighet att nu göra rätt!
Jag har sytt mycket men axelbandlös har jag undkommit alla år. Men inte nu längre. Det blir spännande tider här när jag börjar att klippa och sy ihop. Satsar på det du skriver med stabil tyg och flera stödband med plaststoppar i ändarna. Har nu tränat att infoga bilder så kommer under hösten att infoga några av "mina verk" bl.a. den här klänningen när den är klar och dopklänning som jag sydde till mitt barnbarn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Så lite så. Hoppas du får det fint.
Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.