![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
En newbie fråga...
Vad är det för skillnad på coverstitch och overlock?
//J |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
En coverstitch kan du göra fina fållar med så att det blir att se ut som en tvilling eller trilling söm. En overlock kan du sy ihop delar med. I en overlock måste du alltid ha en kant mot sidan där kniven är för den liksom kastar över ena sidan med stygn (svårt att förklara utan bilder). Det finns säkert nån här som kan förklara det bättre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kan den ena göra det den andra kan. Eller är de bara komplement tillvarandra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ta fram en t-shirt. De sömmar som håller ihop plagget är overlocksömmar. Den söm som fållar ärmar och liv är en täcksöm.
Man kan sy ihop saker med en täcksöm och fålla med overlocken men då förlorar man lite av effekten med de olika sömmarna och man gör det inte lätt för sig. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Som sagt här ovan en overlocksöm syr man ihop plagg med, en coversöm (eller täcksöm som det heter på svenska) fållar du med. (lite hårddraget man kan göra annat med dem också sy dekorationssömmar och liknande).
Vär att veta är att det finns både rena overlockmaskiner samt rena coverstich maskiner men också en kombination av båda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ok, nästa fråga.
![]() Kan nån ge exempel på nån maskin som är både och. Jag har bara sett de som är antingen eller på nätet. Vad ska man lägga på en hyfsad maskin? //johan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Pfaff - Coverstitch 4862
Pfaff - Coverstich 4852 Pfaff - Coverstyle Babylock Coverstich Husqvarna - Hyskylock 935 (JAg har dålig erfarenhet av denna) Finns säkert fler men dessa är de jag kommer på just nu. Själv har jag 4862 och är jättenöjd, ibland skulle jag dock vilja ha två bredder på täcksömmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
En enormt stor fördel när det är smidigt att byta från overlocksöm till täcksöm. Testa olika maskiner och känn dig fram. Jag valde Pfaffs Coverstyle mycket tack vare det smidiga sömnadsbytet + att den är väldigt lätträdd!
Jag gav ca: 8000:- för min i maj 2007. KatarinaWidell |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Någon som vet vad priset på dessa masikner brukar ligga på?? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.