Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-23, 23:21   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Fråga om Janome Jubilee 85 (sömmar)

Hej!

Jag tycker det är lite dåligt med information om den maskinen. Finns inga broschyrer att hämta hem, janomes site har bara en text.

Jag undrar om det finns möjlighet att spegla sömmar, sy sömmar 1 mönsterrapport i taget, ändra bredden på sömmen på den maskinen?

Jag ser att Pfaff har en billig maskin, smart 200c, som verkar motsvara jubilee lite, men jag är lite kluven över den eftersom det ju inte är original pfaff, och att jag har läst dålig recension (om att symaskin syr av sig självt, och inte stannar, samt dålig kontroll på pedal ibland) på den - OCH en bra recension. Lite ojämnt, eller hur. Å andra sidan är Pfaff Smart mycket misstänkt lik Janomes maskiner generellt! Då blir man ju fundersam över hur bra Janomes maskiner är, egentligen.

Jag har tyvärr inte kunnat hitta några recensioner av Jubilee alls.

Man börjar ju undra, är Janomes alla maskiner bra, eller har de också "budget-skräp"-maskiner? Jag vet mer om Pfaff och kan se om det är budget eller original, tyvärr är Pfaff för dyrt för mig. (jag skulle så gärna vilja ha en quilt expression! Men jag får ju spara i 1 år för att ha råd med en och jag har då inte tålamod!)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 06:54   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Titta i deras tidning Symagasinet där ser du information och sömmar om janomes maskiner.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 08:17   #3

Tack för att du svarat!

Jag har dock redan sett symagasinet. Jag har inte riktigt kunnat få svar på mina frågor om sömmar. (spegla? 1 mönsterrapport i taget? justera bredden på sömmen? )

Men magasinet hade åtminstone bättre bild på själva sömmarna.

Idag ska jag åka runt till butiker med janomemaskiner. Har bara kunnat hitta 2 ÅF, båda i Linnestaden. Borde ju finnas fler? Jag hoppas någon av butikerna har maskinen framme för test!
Gammal 2007-09-24, 17:56   #4

Har åkt till en butik idag och testsytt jubileen.

Den kunde inte spegla sömmar, inte sy 1 rapport i taget men justera bredden går bra.
Jag kan ju ha fel, för säljaren kunde inget om just den maskinen och jag testade mig fram.

Annars kändes maskinen ganska bra att sy på. satt i obekväm ställning så det var lite svårt att bedöma noggrannt. tycker att pedalen är lite väl liten, men det beror nog på att man haft skor på.

Frågade också om pfaff smart 200c, men säljaren sa att jubileen var bättre kvalite.
Men jag är fortfarande lite osäker, smart 200c har ju samma fot som jubilee, jag undrar fortfarande om det egentligen är janome som gör maskinen.

vore perfekt om jag kunde ladda ner manualen nånstans. (man kan tydligen göra det med smart 200c på pfaffs site!)
Gammal 2007-09-26, 23:26   #5
Vidar Vidar är inte uppkopplad

Om man söker på janomes återförsäljarlista får man fram tre i göterborg. Eller snarare två i göteborg, och en i hisings-backa? Bäckebols Symaskiner AB heter dom. Liten lokal med många maskiner.
Pfaff 200c finns ju att hitta för 2000 danska...

Senast redigerad av Vidar den 2007-09-26 klockan 23:28.
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 23:32   #6

Bara 2000 danska? Känns inte så bra kvalite då.

Jo jag har märkt att den i Hisingen också har Janome, när jag kollade runt lite i eniro.

Nu vill jag ha en MC4900 istället. Dyrare ja, menmen. Så många sömmar och mer redigeringsmöjligheter...

Billigaste jag kunde hitta var hos www.sewingmachines-sales.co.uk (med reservation för felskrivning) 8300 kr inkl frakt. Men ni får GÄRNA skriva om ni hittar billigare!
Gammal 2007-09-26, 23:59   #7
Vidar Vidar är inte uppkopplad

Okej, listpriset är på 4000 danska...
2000 är "tilbudspris", som det heter på danska.

Fastnade själv för HQ Sapphire serien.
Som tydligen skall släppa en ny modell med broderienhet enligt någon på ett amerikanskt forum. Kanske skall vänta ännu ett par månader då och se vilket pris den landar på. Suck.
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 13:36   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Såg idag att Janomes CREATE har möjlighet att spegelvända sömmarna och har lägre pris än jubilee 85 hos http://www.sewingmachines.co.uk/
Men du kanske redan hittat en ny maskin?!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 13:44   #9

Den har jag då inte sett innan.. inte konstigt, då den inte finns med på Janomes sajt (svenska)

Men jag måste säga att jag ändrat mig och vill ha en 4900QC istället, och försöker spara pengar!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.