Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-09-25, 16:49   #15
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Ok, svar från jurist:

1. Posten har inte rätt att öppna försändelse till privatperson (däremot från företag).
2. Om man ger dem tillstånd att öppna så får de bara leta efter räkning eller följesedel. De har inte kompetens att själva värdera innehållet. Det har tullen.
3. Alla paket som posten öppnar måste loggas enligt ök med tullen.
4. Posten får bara lov att göra slumpmässiga stickprov och får inte lov att göra någon som helst regelmässig kontroll av vissa avsändare eller mottagare. Det skall skötas av tullen.
5. Om man inte gör något så har posten möjlighet att lämna över ärendet till tullen men då förlorar också posten möjlighet att få betalt av tullverket. Då får man själv stå för kostnaden hos tullen. Vet inte vilka pengar det handlar om. Posten får alltså betalt av både den kund som den kontrollerar samt tullverket vilket innebär att systemet är lite tveksamt.
6. Om man finner att man själv - eller en återförsäljare blir markerad mer än vad som kan anses rimligt ur slumpmässigt urval så skall man ifrågasätta detta. Posten har som sagt inte rätt att punktmarkera.

Det "roliga" med det hela var att tjänstekvinnan jag talade med erkände att man inte litade på just detta företags tulldeklaration och det var därför man krävde in ytterligare bevis. Det är riktigt synd att jag inte spelade in samtalet för så är det alltså inte tillåtet för Posten att agera enligt den jurist jag talat med.

Jag funderar starkt på att testa den principen... Nåväl, det är alltid trevligt att få ett korrekt svar från en jurist.

En sak som brister i systemet är att jag inte har möjlighet att betala in "moms" på varorna själv i förväg för att slippa avgiften på 100 kronor som Posten tar in för att de försenat min försändelse. Jag har inte heller möjlighet att välja vem i sverige som skall sköta min leverans. Snart kommer jag att från vissa EU länder kunna välja DHL när de öppnar lika många utlämningsställen som posten.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons