Jag tycker också det låter som mycket. Men ingår det pärlbroderier och andra handsyddadekorationer så kan jag förstå det.
Tog in en offert från sömmerska på min klänning och då skulle det ha kostat 2000:- exklusive material (i GBG vid järntorget). Då gjorde skräddaren själv mönstret. (Var gravid och utbudet av brudklänningar för kvinnor i 9:e månaden är/var begränsat) Det var i mina ögon en hiskeligt ful modell som skissades upp för mig (inte vill man väl gifta sig i ett tält, och jag har nog sällan blivit så förnedrad och ledsen som efter det besöket) så jag valde istället att få en färdig modell korrigerad i en butik i Helsingborg. Korrigeringen av konfektionssydda klänningen var ganska omfattande men gick ändå bara på 800:- Slutnota på nästan 9000:- + resa men jag blev väldigt nöjd. Nåväl, detta var väl ett inlägg i prisdebatten.
Ett avancerat arbete är värt sin vikt i guld, men för mig var det den sömmerskan erbjöd inte värd sitt pris. Så med andra ord beror det ju på vad det är för klänning som skall sys och vilket arbete du behöver göra, det låter ju som ett mycket avancerat arbete med flera veckors sömnad!
|