Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-16, 11:09   #1
spotty spotty är inte uppkopplad

Avslappna virkning

Någon van virkare som kan ge mig lite ergonomsiska tips. Jag spänner handen som håller virknålen när jag virkar. Finns det något sätt att lära sig slappna av i virknålshanden? Lämplig arbetsställning vid virkning?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 11:10   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Ha en kudde under armbågen. En ganska hård kudde tycker jag funkar bäst.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 12:19   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Prova att hålla virknålen på lite olika sätt. En del föredrar att hålla den som en penna medan andra håller den på samma sätt som man håller i stickor. Jag föredrar det senare, men det är ju helt olika vad som känns bäst. Jag vet flera som säger att de fått en mer avslappnad virkning av att byta grepp om nålen.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 08:48   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Ett tips är att sätta ett skumgummirör utanpå skaftet för att få ett vänligare grepp
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 18:44   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Citat:
HeleneB skrev:
Ett tips är att sätta ett skumgummirör utanpå skaftet för att få ett vänligare grepp
Ja, aporopå det så har jag en stick- och virkkompis som brukar "slakta" reklam-bläckpennor när de tar slut. Helst såna där lite grövre med någon form av gummi-grepp och så stoppar han i virknålen i dem. Han vikar mycket med tunnt garn och tunna virknålar och tycker att "penn-tricket" gör stor skillnad. Jag har inte provat själv dock...

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 11:00   #6
miamia miamia är inte uppkopplad

Re: Avslappna virkning

Citat:
spotty skrev:
Någon van virkare som kan ge mig lite ergonomsiska tips. Jag spänner handen som håller virknålen när jag virkar. Finns det något sätt att lära sig slappna av i virknålshanden? Lämplig arbetsställning vid virkning?
Mitt tipps är att överdriva avslappningen, försök hålla så löst du kan i virknålen. Du kan oxå testa att flytta ut greppet så att du håller längre ut på virknålen (flytta sedan greppet innåt igen när du inte längrer spänner handen).

Hoppas det kan vara till någon hjälp. Jag själv höll för ett antal år sedan helt krampaktigt i nålen men gjorde på ovanstående sätt och nu är jag helt avslappnad i handen (och i hela kroppen!). Resultatet blir ju så mkt bättre på avslappnad hand dessutom!

Lycka till!
miamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.