Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-19, 17:20   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Snörhål och spetstyg?

Jag håller på att sy mig en korsett som har ett lager spetstyg ytterst. Men när jag satte mig för att klippa ut spetsen så slog det mig att det kanske itne blir så bra vid snörningen att täcka med spets hela vägen ut i kansten.
Jag är lite rädd att spetsen traspar upp sig där jag sätter öljetterna.
Spetsen är gjord i hal, sidenblank polyester och den är inte så där rasande tät och mönstret är för oregelbundet för att kunna utnytja befintliga hål i spetsen att sätta öljetterna vid.

Jag har tänkt tanken att helt enkelt int låta spetsen gå hela vägen ut i kanten bak och sätta öljetterna bara genom den canvas som själva korsetten består av, men jag vet itne riktigt hur jag ska avsluta spetsen snyggt, återigen så att den inte traspar upp sig. På resten av plagget har jag väldigt breda sömsmåner av just spetsen för att undevika det, men det blir ju inte snyggt att vika in för mycket mitt på bakstycket, liksom...

Någon som har några tips eller ljusa idéer? Någon som har gjort något liknand, kanske till och med?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 17:28   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Fray Check kanske vore något? I alla fall på de ställen - om det finns några sådana ställen - där spetsen inte utsätts för en så stor stretch. En syl för att göra hål med utan att ha sönder väven, om den är vävd?

Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 17:42   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag vet inte om fray check skulle hålla.
Spetsen är ganska gles så på vissa ställen skulle det nog int göra varken till eller från.

Pryla hål igenom vanligt vävt tyg utan att ha av trådarna funkar fint, men jag tror inte det skulle funka här. Fibrerna är aldeles för stumma. Spetsen är vävd, men det är "äkta" spets och inte tyllbrodyr eller något sånt. Mellan diverse blommor och blad är det bara smala trådar på sina ställen (liknar spindelnät )

Hmmm... man kanske skulle så på ett lager av något neutralt tyg utanpå spetsen i kanten och göra hålen raktigenom spetsen i alla fall, Det skulle i alla fall bli snyggare än att ha en "naken" canvaskant och det skulle nog hålla längre om det börjar gå trådar ut spetsen...

Hehe, och jag som trodde att det bara skulle vara att "klippa ut och sy ihop" nu när man har ordnig på mönstret
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 18:18   #4
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag antar det beror lite på vilka färger du har på tygerna och hur korsetten är skuren, samt vilken teknik du använder för att sy ihop delarna.
Personligen hade jag nog gjort själva snörningen på en separat, het rak, del, liknande som det är på exempelvis deadly girlz korsetter. Så att det är en bit med bara snörning och skenor i allra längst ut och ingen spets över.
Har man exempelvis en färgad korsett med svart kantband/kanaler så blir det fint att göra såhär om man väljer ett svart tyg till de två snörnings-delarna, tycker jag.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 18:27   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jo, så skulle man ju kunna göra! Det låter som mindre jobb än att ha ett extralager precis i kanten.

Korsetten är en helsvart ub utan några speciella detaljer eller dekor förutom spetsen, då förståss. Stålen kommer att ligga emellan canvaslagren och kanalerna syr jag med genomgående sömmar.

Tack för hjälpen!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 18:34   #6
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Varsågod, det blir säkert jättetjusigt!

Fördelen med det är också att snörningen inte sliter på spetsen vilket den ju gör annars, och det är ju sådär lagomt snyggt med trasig spets.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons